Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Bjarne Nielsen
Stakning (Læst 2112 gange) Postet d. 12-09-14 kl. 19:16
Kære forum,

Jeg fik virkelig god hjælp til at komme i gang med makrofotografering og har fået meget, meget bedre billeder ud af det (vedhæftet).

Men jeg vil gerne lære at stakke billeder, så man kan få større dybdeskarphed ud af det.

Jeg har søgt på nettet og fandt først et program, der krævede, at man fotograferede i stativ tilkoblet PC''en.

Nu er jeg faldet over Zerene Stacker, der synes at kunne håndtere allerede tagne billeder, hvis jeg har forstået omtalen korrekt. Jeg er ude efter et program, der er til at gå til uden at kræve undervisning (selvforklarende funktioner).

Kan det lade sig gøre at tage billeder håndholdt og så stakke dem bagefter?

Hvad kan anbefales?

mvh

Lars

Stakning (Kære forum,
Jeg fik virkelig god hjælp til at komme i gang med makrofotografering og har fået meget)
Foto: Lars Bjarne Nielsen
Klik på billedet for original størrelse (835 x 501)
Besvar | Kommentér

Per Vindis

Svaraktivitet:

(27)
#1 Svar postet d. 13-09-14 kl. 08:01. Emne: Stakning
Det kan godt lade sig gøre at fotografere håndholdt - men det kræver en meget rolig hånd.

Jeg vil helt klart anbefale, at du anvender stativ, hvis muligt.

Besvar | Kommentér

Lars Bjarne Nielsen
#2 Kommentar postet d. 13-09-14 kl. 19:33. Emne: Stakning
Hej Per,

Tak for svar.

Men hvis man nu tager billeder i naturen, kan håndholdt være den eneste mulighed.

Kan man da stakke billederne efterfølgende? Kan programmet selv lægger billederne rigtigt over hverandre?

Kan du anbefale et bestemt program?

mvh

Lars

Besvar | Kommentér

Sofus Ryge Petersen
#3 Kommentar postet d. 13-09-14 kl. 20:01. Emne: Stakning
Jeg har brugt combine ZM til at stacke håndholdte billeder. Nogle gange går det, andre gange ser det herrens ud. Jeg syntes det afhænger meget af om man formår at holde samme vinkel på motivet ved de gentagne eksponeringer.

Besvar | Kommentér

Hans Gønget

Svaraktivitet:

(1)
#4 Svar postet d. 14-09-14 kl. 10:30. Emne: Stakning
Hej Lars

Jeg tror, at Helicon Focus er det program du efterspørger. Nemt og selvforklarende og virker fint også håndholdt, da det - inden for rimelighedens grænser - selv retter ind. Man kan flytte kameraet eller ændre fokus.

Du kan downloade seneste udgave fra nettet gratis.

Venlig hilsen

Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Bjarne Nielsen
#5 Kommentar postet d. 14-09-14 kl. 11:01. Emne: Stakning
Hej Hans,

Tak for svar. Jeg har set lidt på programmet tidligere. Jeg blev lidt afskrækket i første omgang, fordi eksemplerne på hjemmesiden anvendte stakning af op til 40 billeder!

Men nu prøver jeg det. Og finder jeg en snudebille, håber jeg, du kan genkende den!

Også tak til Sofus for svar.

mvh

Lars

Besvar | Kommentér

Hans Gønget

Svaraktivitet:

(1)
#6 Svar postet d. 14-09-14 kl. 11:41. Emne: Stakning
Fem til seks fotos fra ryg til fødder giver et fint resultat, selv tre fotos er nok ved fladere dyr.

H

Besvar | Kommentér

Lars Bjarne Nielsen
#7 Kommentar postet d. 14-09-14 kl. 15:08. Emne: Stakning
Altså fotografere ned langs dyret med fokus på forskellige dele?

mvh

Lars

Besvar | Kommentér

Klavs Nielsen
#8 Kommentar postet d. 14-09-14 kl. 15:45. Emne: Stakning
Hej

Helicon er kun gratis i en prøveperiode.

Combine ZP er gratis og et ganske avanceret program, men nemt at bruge.

Antallet af billeder afhænger af forstørrelsesgraden og hvor meget af dybden man ønsker skarp. Derfor kan der ikke på forhånd gives nogle retningslinjer. Ved f.eks 1:1 skal man bruge knapt 3 billeder pr mm, man ønsker skarpt. Ved 0,5:1 dvs ved halv forstørrelse på sensoren kan man klare sig med et billede pr mm. Alt sammen ved bl 5.6, som oftest er den skarpeste. Ved bl 11 er dybdeskarpheden den dobbelte.

Besvar | Kommentér

Klavs Nielsen
#9 Kommentar postet d. 14-09-14 kl. 16:14. Emne: Stakning
Hej

Combine ZP er gratis og et ganske avanceret program, men nemt at bruge.

Antallet af billeder afhænger af forstørrelsesgraden og hvor meget af dybden man ønsker skarp. Derfor kan der ikke på forhånd gives nogle retningslinjer. Ved f.eks 1:1 skal man bruge knapt 3 billeder pr mm, man ønsker skarpt. Ved 0,5:1 dvs ved halv forstørrelse på sensoren kan man klare sig med et billede pr mm. Alt sammen ved bl 5.6, som oftest er den skarpeste. Ved bl 11 er dybdeskarpheden den dobbelte.

Her er en håndholdt stack af 16 billeder, som måske er for mange, men hellere det end for få.

Stakning (Hej 
Combine ZP er gratis og et ganske avanceret program,)
Klavs Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 653)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator