Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mats H. G. Gustafsson
Opskrift paa svampe-soja (Læst 1311 gange) Postet d. 14-09-14 kl. 11:25
Hej,

For lang tid siden læste jeg en opskrift på et slags bouillon/afkog med blandede svampe som hovedsagelig eller eneste ingrediens. Desværre har jeg glemt detaljerne og kilden. Ideen var at bruge de der lidt "overmodne" svampe som stadig har fin smag men begynder at blive lidt for bløde/tørre/seje for at spise direkte. Kogning i egen væske med salt i, jeg gætter en halv til en times tid, efter passage gennem en si (hvor også zoologiske elementer fjernes) tilbage i gryden hvor væsken koges ned (hvor meget)?

Er der nogen i den bedste af brugerkredse som har erfaring med noget i den her stil?

vh,

Mats

Besvar | Kommentér

Kirsten Rasmussen

Svaraktivitet:

(1)
#1 Svar postet d. 16-09-14 kl. 19:02. Emne: Opskrift paa svampe-soja

Hej Mats

Jeg har ikke selv erfaring med fremstilling af svampesoya, men har fundet en opskrift, som ser ud til at svare til det, du kan huske.

Den står i J.Liisberg '' Danmarks spiselige svampe, deres dyrkning og anvendelse'' Efter W.Robinson og J. Arrhenius.

Kjøbenhavn,... der er ikke angivet årstal i min udgave, men

den må være fra slutningen af det 19.årh. Der er ikke alene mange opskrifter på tilberedning og forskellige former for konservering af Skampioner (tidens stavemåde), Mælkehatte, Morkler m.fl. Man kan også lære, hvordan man bygger et svampehus!

Svampesoja

"Svampene skæres itu og lægges i blød i en Bøtte lagvis med salt; 24 timer efter sætter man dem over Ilden i en Kobberkedel, hælder vand på ( omtrent 1 Pot vand til 5 Potter Svampe)og lader dem koge en halv Time. Kraften sies fra og sættes hen for at klares til den næste Dag, da man atter hælder den varsomt i Kedelen og koger den, til den bliver jævn; den hældes nu på Flasker, der proppes godt og gemmes på et tørt og koldt sted."

1 Pot = 0,97 l

1 Pægl= 0.24 l

Brun Soya af champignoner

fra klassikeren ''Kogebog for små husholdninger'' 6.oplag, 1884.

Madam Mangor anvender alt affald fra svampene til fremstilling af soya: lameller, skræller, kasserede stokke, som står dækket af salt i 4 dage, for derpå at blive kogt i 1 1/2 time sammen med okseskank! Efter saften er siet , skal der tilsættes krydderier.

Til 1/2 pot saft: 1 rødløg, som skæres i mindre stykker,6 små laurbærblade, et par theskefulde stødt ingefær, 1 theskefuld hel peber,8 nelliker,1/4 pægl rødvin og lidt brændt sukker for at give farve.

Derefter skal det koges ind til det halve, hvide og skal af et æg koges med et par minutter, det sigtes og hældes på små flasker og tilbindes med blære eller proppes.

Venlig hilsen

Kirsten

obs der står ikke noget om holdbarhed

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mats H. G. Gustafsson
#2 Kommentar postet d. 17-09-14 kl. 00:11. Emne: Opskrift paa svampe-soja
Mange tak! Meget nyttigt. Minder om boullion-kogning, men det med at trække væske ud med salt er jo lidt specielt.

vh,

Mats

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator