Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kasper Wichmann
hvilken fugl har vi mon set? (Læst 752 gange) Postet d. 16-09-14 kl. 21:42
Vi bor i en lille skov på Nordfyn. her i weekenden hørte og så vi en fugl vi i de 15år vi har boet, aldrig hverken har set eller hørt før.

Fuglen sad og skreg højt i et træ i haven, den var grålig med et langt kraftigt næb. Fuglen var vel ca. 25-30 cm lang, lidt mindre og slankere end vores skovduer..

jeg har efterfølgene søgt på nettet og tror det er en spætte-fugl vi har set -og på

fuglestemmer.dk har jeg hørt på 2 fugle der kunne passe.

Vendehals og gråspætte. ,men vendehals er en ret lille fugl og gråspætte lever ikke i danmark ( iflg.Wikipedia)..

Så hvilken fugl har vi mon set.?

Besvar | Kommentér

Martin Strømkjær

Svaraktivitet:

(351)
#1 Svar postet d. 16-09-14 kl. 22:23. Emne: hvilken fugl har vi mon set?
Inden jeg nåede at læse dine to muligheder tænkte jeg vendehals, selv om den ikke har et så langt næb igen, men dog lidt derhenad Tror stadig på den, da man kan være heldig at opleve den på Nordfyn og især på denne årstid. Det med størrelser er altså svært at vurdere uden årtiders erfaringer og uden andre fugle i nærheden til sammenligning. Så hvis den ligner en Vendehals og lyder som en Vendehals, ja så er det nok.....

VH Martin

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(861)
#2 Svar postet d. 17-09-14 kl. 09:12. Emne: hvilken fugl har vi mon set?
Både udseende, størrelse, stemme og adfærd du nævner, det mener jeg passer perfekt på en skovskade.

Besvar | Kommentér

Frede Mørch
#3 Kommentar postet d. 17-09-14 kl. 09:28. Emne: hvilken fugl har vi mon set?
Hvad med Grønspætte?

Set nedefra kan den vel godt kaldes grå, og den er jo kendt i området.

- se linket HER

Mvh Frede

Besvar | Kommentér

Kristian Moltsen Jakobsen
#4 Kommentar postet d. 17-09-14 kl. 09:47. Emne: hvilken fugl har vi mon set?
Jeg tænkte på om det kunne være Nøddekrige. Syntes det passer på beskrivelse af både næb, størrelse og farve, men det passer ikke helt med lyden hvis du melder spætte? Det er selvfølgelig heller ikke en vi ser en helt masse herhjemme.

Besvar | Kommentér

Kasper Wichmann
#5 Kommentar postet d. 17-09-14 kl. 15:31. Emne: hvilken fugl har vi mon set?
mange tak for de hurtige svar , dejligt med et så aktivt forum

Som Martin skriver; hvis det både ligner og lyder det som en Vendehals er det nok een... så vi tror på det er den vi har set.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(861)
#6 Svar postet d. 18-09-14 kl. 10:14. Emne: hvilken fugl har vi mon set?
Nej, du kan ikke på det grundlag "tro på", det er sådan en I har set.

Men du kan have en svag formodning om, at en fugl der vil forblive uidentificeret medmindre den dukker op igen og identificeres med sikkerhed, muligvis var en vendehals, en lille og ret spraglet fugl i brune/sorte nuancer og med et kort næb, en fugl som altså udseendemæssigt er langt fra din beskrivelse

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator