Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Et par mælkehatte (Læst 522 gange) Postet d. 17-09-14 kl. 17:22
Set i Vallø Dyrehave i dag. I lidt moseagtigt jord tæt ved en sø. Blandet løvtræ med bl.a store bøgetrær og tjørnebuske. Flisagtige træstumper på jorden.

Den ene svamp var brun/brunlig over det hele med hvide mælkedråber både på hat og i lamllerne.

Hat ca. 5 cm Ø, stok ca. 1 cm Ø og ca. 4 cm høj

Et par mælkehatte (Set i Vallø Dyrehave i dag. I lidt moseagtigt jord tæt ved en sø. Blandet løvtræ med bl.a store bøge)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 17-09-14 kl. 17:22. Emne: Et par mælkehatte
Undersiden

Et par mælkehatte (Undersiden)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 17-09-14 kl. 17:25. Emne: Et par mælkehatte
Den anden havde gråbrun hat, lysebrune lameller, hvid stok, hvorfra hvid mælk tapløb, da stokken knækkede. Den virkede ret skør.

Største hat ca. 6-7 cm Ø, stok ca. 15 mm Ø, ca. 5 - 6 cm høj.

Et par mælkehatte (Den anden havde gråbrun hat, lysebrune lameller, hvid stok, hvorfra hvid mælk tapløb, da stokken knæ)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 18-09-14 kl. 04:21. Emne: Et par mælkehatte
Hej Gerner

Jeg er på glatis

Kan ikke afgøre om den første er en meget mørk form af Sødlig Mælkehat, eller Tæge-mælkehat ud fra udseendet.

For den anden så passer hatfarven kombineret med lamelfarven groft taget på Lysrandet Mælkehat, men randen er jo ikke lys, og lamellerne virker meget mørke.

har du testet smagen på den sidste, og set farven på indtørrede mælkedråber. Hvis ja, er der basis for at gå videre med den på svampeatlas!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 18-09-14 kl. 08:48. Emne: Et par mælkehatte
Hej Torbjørn,

Den første har jeg faktisk liggende her på nordet. Er der noget, jeg kan kigge efter for at hjælpe til en bestemmelse ?

Den anden har jeg ikke taget med hjem, og som sædvanligt har jeg ikke smagt på den. Nu har jeg ganske vist ikke haft mange mælkehatte i hånden, men jeg har dog aldrig oplevet en svamp, hvor saften ligefrem løb ned over fingrene på mig, som den gjorde her. Jeg har et andet billede, hvor man kan se lidt af lamellerne og måske bedre bedømme farven sammenlignet med hatten.

Et par mælkehatte (Hej Torbjørn,
Den første har jeg faktisk liggende her på nordet. Er der noget, jeg kan kigge efter )
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 18-09-14 kl. 08:56. Emne: Et par mælkehatte
Prøv at lægge dem på svampeatlas Gerner, det kan være at jacob vover pelsen Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#6 Kommentar postet d. 20-09-14 kl. 09:52. Emne: Et par mælkehatte
Jeg har jo kun belæg til den ene, men den har jeg nu lagt på atlas

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#7 Kommentar postet d. 21-09-14 kl. 09:49. Emne: Et par mælkehatte
Jacob er også usikker på, om det er sødlig eller tæge, men siger, at man jo kan checke cystiderne - men det kan jeg ikke, for jeg ved ikke, hvad det går ud på så den må blive ubestemt.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator