Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Andersen
Kort-problem! (Læst 2230 gange) Postet d. 24-09-14 kl. 15:46
Mon nogen har erfaring med dette problem:

Et kort kan ikke aflæses ved hjælp af kortlæser. Nå, tænker jeg, jeg prøver min anden kortlæser. Men nej.

Sætter det tilbage i kameraet, og læser denne melding: Kortet kan ikke tilgås. Og man får det råd at formatere via kameraet....

Jeg vil dermed sige farvel til 500 september-skildringer. Værre ulykker kan forekomme, men alligevel ærgerligt!

Det er et kort, som hidtil har fungeret upåklageligt i Canon 7D. SanDisk Extreme III Compact Flash.

Kender i skavanken, har I hørt om den.. og er der en redning?

Mvh. Ole

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(9)
#1 Svar postet d. 24-09-14 kl. 16:00. Emne: Kort-problem!
Der er adskillige programmer, der hævder at kunne redde en sådan situation, men jeg har ikke prøvet dem, så...

Prøv at google cf rescue eller card rescue eller lignende. Derefter prøv at finde folk, der udtaler sig om kvaliteten af de enkelt programmer. Nogle af dem kan vist downloades i en version, der kan undersøge, om man kan gøre noget. Hvis de siger, at det kan de godt, er man efterfølgende nødt til at betale for en version, der rent faktisk kan udføre arbejdet.

Held og lykke!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Andersen
#2 Kommentar postet d. 24-09-14 kl. 16:06. Emne: Kort-problem!
Jeg venter med at uddele glade flag.

Et suppl. spørgsmål, ved nogen hvad grunden kan være til sådan en situation - hvis det er en svaghed i kortet, med risiko for gentagelse...

Besvar | Kommentér

Bent Gravesen

Svaraktivitet:

(11)
#3 Svar postet d. 24-09-14 kl. 16:43. Emne: Kort-problem!
Jeg kender en som købte et brugt kamera. Han var i London til en fodboldkamp og tog mange billeder. Nå han spurgte mig om jeg kunne hjælpe, han havde samme problem. Jeg fik billeder over på min PC men nej, det var noget underligt noget, som et TV uden antenne masser af sne i farver.

Jeg tog den hårde beslutning, formaterede kortet og ja så virkede kortet igen. Ærgerligt med billederne men kortet virker stadig.

I øvrigt, jeg formaterer selv alle mine kort når billederne er på PC-en.

Hilsen Bent.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#4 Svar postet d. 24-09-14 kl. 17:01. Emne: Kort-problem!
Hvis computeren/kortlæseren kan se kortet (men altså ikke læse det):

Prøv PC Inspector File Recovery el. ditto Smart Recovery; begge gratis: - se linket HER (Sidstnævnte fungerer dog ikke på min nuv. PC - "der mangler en fil" ... Ved ikke hvad og hvorfor).

Fejl på kort kan også være af mekanisk art: skidt i kontakthullerne. Eller helt galt: at der er knækket et stik i kortlæseren el. kameraet - men så burde det vel ikke være muligt at sætte kortet i andre kortlæsere og kameraer.

I øvrigt anbefaler kameraproducenterne, at man altid formaterer kortet i kameraet, ikke i computeren. Så sikrer man bl.a., at det bliver i det rette format.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#5 Kommentar postet d. 24-09-14 kl. 17:57. Emne: Kort-problem!
Jeg tabte mit kamera, og bagefter kunne kortet ikke læses.

Kameraet fungerede fint med et andet kort, så jeg smed det ødelagte kort ud, der var ikke noget særligt på det.

Jeg har på et andet kort brugt - se linket HER til at gendanne slettede filer på kortet. Det program fungerer fint.

Mvh Kresten

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#6 Kommentar postet d. 24-09-14 kl. 19:20. Emne: Kort-problem!
Udover fysiske fejl på kortet, så kan manglende mulighed for at se indholdet skyldes en fejl i indexfilen.

Fordelen ved mange af de programmer, som kan gendanne filer er, at de forbigår indexfilen og scanner kortet/disken direkte.

Jeg har flere gange anvendt dette program - se linket HER til at genskabe fotos, som kamera og/eller computer ikke kunne læse (eller fotos var slettet eller kortet formateret).

Under alle omstændigheder kræves dog, at computeren kan ''se'' kortet.

Har du mulighed for det, så prøv om en anden computer kan tilgå kortet.

Under f.eks. Windows danner og opretholder styresystemet en indexfil, som fortæller systemet hvor filerne findes på harddisken. Når man formaterer (og har valgt Expresformatering), slettes denne indexfil, og for systemet er harddisken så tom.

Hvad der var på harddisken er der sådan set stadig, og kan gendannes med et program som scanner harddisken uden at bekymre sig om indexfilen.

På samme måde kan jeg på mit kamera - når jeg formaterer mit kort - fravælge ''low level format''. Så er det også kun indexfilen som slettes. Et kort formateret på denne måde, kan scannes af f.eks. ovennævnte program og indholdet kan gendannes.

Så kan du ikke få computeren til at ''se'' kortet, så ville jeg som sidste mulighed formatere kortet i kameraet, og så prøve om indholdet kan gendannes.

Besvar | Kommentér

Ole Andersen
#7 Kommentar postet d. 25-09-14 kl. 07:58. Emne: Kort-problem!
Tak for deltagelsen - tak for alt, som man skriver på en gravsten!

Indtil nu en del anstrengelser og ikke noget resultat. Jeg er ved at tro, livet er for kort til at rede kort...

Jeg går videre med noget sjovere, og arkiverer indtil videre kortet som uafklaret.

Heldigvis har jeg flere af dem.

Mvh. Ole

Besvar | Kommentér

Birthe Søjberg
#8 Kommentar postet d. 14-10-14 kl. 21:53. Emne: Kort-problem!
Jeg har her - se linket HER

givet et råd, som virkede. ZAR DATA RECOVERY Måske virker det også for dig.

men jeg fik ikke skrevet, at efter at programmet har fundet filerne, så skal de gendannes, og det tager mindst lige så lang tid som at finde dem, men til gengæld får du dem i det format, du fotograferede dem i. Jeg kan så ikke lige huske, hvad man skulle klikke på for at gendanne dem, men det fremgår af programmet.

Besvar | Kommentér

Ole Andersen
#9 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 06:13. Emne: Kort-problem!
Tak for henvisningen til tråden. Måske orker jeg en dag at forsøge!

Pt. er kortet lagt i en æske, mærket "Forsøgsdyr"....

Mvh. Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator