Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Taudal Poulsen
Tak til Lise -er dette Hulstokket Rørhat..... (Læst 615 gange) Postet d. 26-09-14 kl. 11:31
og ikke Lærke-Rørhat.?? Fundet i går i Jenle Plantage. I naturfolderen derfra angives Lærke Rørhat fra partiet med udelukkende Lærketræer , Sibirisk Lærk, så vidt jeg husker..

Jeg kendte ikke den Hulstokkede , men syntes godt nok, at denne ikke rigtigt matchede mit fund af Lærke-R fra sidste år ved Vokslev.

Men det måtte det vel være ??! -efter at have konsulteret Jan V´s fine bog , hvor en Hulstokket ikke findes.

Nu har jeg så skåret den fine rørhats stok igennem-

og der er et hul midt i ....sp...stokken, kære Lise, kære Lise...

Så Lise har vel ret ???

-med tak

Per

-og så er det jo fint at kunne fortælle Karin, naturvejlederen fra Vesthimmerlands Kommune, som jeg mødte derinde i skoven i går, at der også findes Hulstokkede...

Tak til Lise -er dette Hulstokket Rørhat..... (og ikke Lærke-Rørhat.?? Fundet i går i Jenle Plantage. I naturfolderen derfra angives Lærke Rørhat f)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1244 x 832)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#1 Kommentar postet d. 26-09-14 kl. 11:32. Emne: Tak til Lise -er dette Hulstokket Rørhat.....
Fra i går

Tak til Lise -er dette Hulstokket Rørhat..... (Fra i går)
Klik på billedet for original størrelse (864 x 872)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#2 Kommentar postet d. 26-09-14 kl. 11:34. Emne: Tak til Lise -er dette Hulstokket Rørhat.....
-derude i felten

Tak til Lise -er dette Hulstokket Rørhat..... (-derude i felten)
Klik på billedet for original størrelse (693 x 648)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#3 Kommentar postet d. 26-09-14 kl. 11:36. Emne: Tak til Lise -er dette Hulstokket Rørhat.....
-fra i dag

Tak til Lise -er dette Hulstokket Rørhat..... (-fra i dag)
Klik på billedet for original størrelse (1244 x 832)
Besvar | Kommentér

Lise Madsen
#4 Kommentar postet d. 26-09-14 kl. 17:45. Emne: Tak til Lise -er dette Hulstokket Rørhat.....
Per kan se der ingen har været inde på tråden men det er den hulstokkede så du må hellere rette din obs.

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#5 Kommentar postet d. 26-09-14 kl. 18:54. Emne: Tak til Lise -er dette Hulstokket Rørhat.....
Meget fint, Lise

-lige kommet hjem, og har fundet den "ægte" Lærke-Rørhat derovre i Jenle Plantage. Og ser meget stor forskel.

Tak for det, Lise

-jeg retter ind senere i aften

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#6 Svar postet d. 26-09-14 kl. 20:25. Emne: Tak til Lise -er dette Hulstokket Rørhat.....
Hej Per.

Joh, Lise har så evig ret. Hattens overflade er lidt atypisk i forhold til et"gennemsnits-eksemplar", men det er rørene og den hule stok ikke. Så ja til Hulstokket Slimrørhat (Suillus cavipes) som den jo hedder nu om dage i følge latest and greatest taxon.

mvh Niels.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#7 Kommentar postet d. 26-09-14 kl. 20:35. Emne: Tak til Lise -er dette Hulstokket Rørhat.....
Tak Niels -

og Lise skal skældes ud -jeg ville meget gerne gi´ et eller flere grønne flag for den bestemmelse. !§!

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#8 Kommentar postet d. 26-09-14 kl. 21:12. Emne: Tak til Lise -er dette Hulstokket Rørhat.....
Enig...

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator