Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karsten Schnack
Hvilke slørhatte kan der være tale om? (Læst 289 gange) Postet d. 26-09-14 kl. 15:32
Jeg ved godt, at man normalt ikke kan bestemme slørhatte på billeder med sikkerhed. Men hvad kan dette tænkes at være?

Den vokser i pænt tal i høj bøgeskov i Tisvilde Hegn sammen med bl.a. champignonagtig slørhat. Den smager bittert/skarpt. Jeg kan ikke registrere nogen speciel lugt, og jeg kan ikke se nogen hvid lammelæg, som f.eks. gul slørhat skulle have. Jeg er løbet tør for ideer.

Hvilke slørhatte kan der være tale om? (Jeg ved godt, at man normalt ikke kan bestemme slørhatte på billeder med sikkerhed. Men hvad kan det)
Foto: Slørhat i bøgeskov, Karsten Schnack
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 26-09-14 kl. 15:52. Emne: Hvilke slørhatte kan der være tale om?
Hej Karsten

Det er svært at sige noget når billedet ikke er større selvom det er udmærket.

Det må være en af de bitre arter i gruppen omkring Cortinarius vibratilis, i underslægten Myxacium, dog under den forudsætning at både hat og stok er slimede. Gul slørhat har klare pastelfarver, er beslægtet (en anden gruppe i samme underslægt), og er mildtsmagende.

Hvis det er tilfældet og du har tørret materiale af den, så vil jeg meget gerne have et eks. da jeg er interesseret i den gruppe og forsøger at lære dem at kende.

Det vil være meget nyttigt at få et fuldt opløst foto, så er det nemmere at bedømme når jeg mikroskoperer svampen.

Mvh, Torbjørn

Min adresse er : Torbjørn Borgen. Sensommervej 142, DK-8600, Silkeborg, du kan evt. kontakte mig via email via min profil!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack
#2 Kommentar postet d. 27-09-14 kl. 13:09. Emne: Hvilke slørhatte kan der være tale om?
Hej Thorbjørn

Mange tak for dit svar. Jeg har ikke tørret materiale, men vil huske det, hvis jeg når forbi stedet i sæsonen, ellers næste år.

Jeg havde også været omkring C. vibratilis, men i Danske storsvampe anføres den som en nåleskovsart. Jeg ser nu, at dette er ændret i Svampeatlas.dk, hvor den tværtimod opfattes som en løvskovsart. Ved gennemgang af min litteratur finder jeg i det hele taget mange inkonsekvenser i denne gruppe.

På Svampeatlas.dk er der en del billeder af Gul slørhat, der ligner min art til forveksling, som jeg husker den, og som den fremtræder på den lille stribe billeder, jeg tog af den. Og jeg har nu set, at karakteren hvid lamelæg faktisk kun anføres af Jan Vesterholt i Danmarks svampe. Måske har jeg lagt for stor vægt på den karakter. Alle de øvrige karakterer i min litteratur passer faktisk fint, bortset fra smagen. Dette har fået mig til at overveje mit notat om smagen. Jeg havde kort forinden smagt på Blågullig slørhat, og nu spekulerer jeg på, om det kan have været en eftersmag herfra, der har fået mig til at opfatte den ''orangegule til lædergule'' art som bitter. I så fald hælder jeg til Gul slørhat.

Jeg vil opsøge svampen igen, og hvis den vitterligt smager bittert, vil jeg sende dig et eksemplar og et højopløst foto. Hvis den derimod smager mildt, vil jeg opfatte den som Gul slørhat.

Stor tak for hjælpen.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 28-09-14 kl. 14:36. Emne: Hvilke slørhatte kan der være tale om?
Hej Karsten

C. vibratilis ER en nåleskovsart, men det er et utilstrækkeligt udredt kompleks og det er ikke muligt for mig at bestemme alle gange jeg finder noget i gruppen.

Men der er også rod i arterne i løvskov. Din kunne være Besk Slørhat (Cortinarius emollitus), men ifølge skandinaverne er det en art som vokser under eg (og lind) på sur bund. Jeg har ikke set nogle lugtangivelser for den, men den er meget bitter. Problemet for mig der er at jeg har en helt lignende art (identisk?) på sur bund under bøg, med honning til karamelagtig lugt ved gennemskæring. I mange år har fund fra løvskov ukritisk været kaldt C. vibratilis, og jeg prøver at finde ud af hvad det egentlig dækker over. Min foreløbige konklusion ()meget begrænsede feltstudier) indikerer at der er de to skitserede, men det kan jo sagtens ændre sig.

Jeg vil derfor stærkt være interesseret i din svamp. Du kan ikke bruge Danske svampe (den røde bog) til noget vedr. slørhatte.

Mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator