Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
Rynkeplet på alternativ Løn - hvilken? (Læst 346 gange) Postet d. 27-09-14 kl. 19:31
I de senere år har jeg kaldt smalfligede udgaver af Ahorn i bredeste forstand for Græsk Løn - - se linket HER

På Assistens Kirkegård ved København står et gammelt træ af slagsen. Den har en smule Rynkeplet - som ser en anelse anderledes ud end normalt for arten "Lønnens Rynkeplet".

Hved ved, om det er helt den samme Rhytisma - eller om den bare befinder sig på et lidt andet vokstested?

hilsen fra Henry

Rynkeplet på alternativ Løn - hvilken? (I de senere år har jeg kaldt smalfligede udgaver af Ahorn i bredeste forstand for Græsk Løn - http:/)
Foto: Assistens på Nørrebro ved Kbh. den 21 sept. 2014
Klik på billedet for original størrelse (666 x 500)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 27-09-14 kl. 19:38. Emne: Rynkeplet på alternativ Løn - hvilken?
Hvorvidt "Græsk Løn" kun er en underart i arten Ahorn kan jeg ikke vurdere.

Mon ikke det er den samme Rynkeplet på begge. Men der er større og færre pletter på den gamle græker.

hilsen fra Henry

Rynkeplet på alternativ Løn - hvilken? (Hvorvidt "Græsk Løn" kun er en underart i arten Ahorn kan jeg ikke vurdere.

Mon ikke det er den s)
Henry Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 527)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#2 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 14:43. Emne: Rynkeplet på alternativ Løn - hvilken?
Ingen har svaret på mit spørgsmål - og jeg kan ikke finde noget om alternative arter af Rhytisma i Danmark (undtagen på Salix).

Så monikke det er præcis samme art af Rynkeplet på de smalfligede udgaver af Ahorn?

Hvis Lønnens Rynkeplet er monofag på Ahorn - så er såkaldt Græsk Løn åbenbart den samme art som Ahorn - så vidt som Rhytisma acerinum kan smage!

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator