Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gitte Herforth
Hvilken rørhat 3 (Læst 701 gange) Postet d. 28-09-14 kl. 13:20
Rørhat fundet i l. Hareskov i går. Lamellerne er svagt svagt rosa ud - den smager ikke bittert men meget kraftig "champignon smag", derfor tror jeg ikke at det er en galde rørhat, men hvilken er det så?

Netmønster på stok som er bred forneden og mellembrun tør hat.

Hvilken rørhat 3 (Rørhat fundet i l. Hareskov i går. Lamellerne er svagt svagt rosa ud - den smager ikke bittert men m)
Gitte Herforth har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1632 x 1224)
Besvar | Kommentér

Gitte Herforth
#1 Kommentar postet d. 28-09-14 kl. 13:21. Emne: Hvilken rørhat 3
Foto 2

Hvilken rørhat 3 (Foto 2)
Gitte Herforth har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1632 x 1224)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 28-09-14 kl. 15:54. Emne: Hvilken rørhat 3
Hej Gitte

Det er den aldeles uspiselige Galde-rørhat, på grund af det laksefarvede rørlag og mørke stoknet.

Den bitre smag opfattes muligvis ikke af alle, eller der kan måske være enkelte ikke bitre eksemplarer. Et bittert eks. er helt tilstrækkeligt til at ødelægge en svamperet!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gitte Herforth
#3 Kommentar postet d. 29-09-14 kl. 09:18. Emne: Hvilken rørhat 3
Ja det er mærkeligt, men de 4 jeg fandt (samme sted) var helt uden bitterhed i både rå og stegt tilstand.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 29-09-14 kl. 09:21. Emne: Hvilken rørhat 3
Hej Gitte

Det er da fint for dig at du ikke mærker den bitre smag, men andre som evt. måtte være i måltidet, ville i langt de fleste tilfælde få problemer!

Er den lille svamp i næse tråd fra samme bevoksning?

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#5 Svar postet d. 29-09-14 kl. 09:31. Emne: Hvilken rørhat 3
I Svampe har jeg set en beretning om et veldokumenterede eksempler på folk, der var genetisk disponerede til ikke at kunne smage de indesmalgende smagskomponenter i Galderørhat. - Skulle du høre til en af de heldige?

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#6 Kommentar postet d. 29-09-14 kl. 11:25. Emne: Hvilken rørhat 3
Nu har Gitte jo i en tidligere tråd fortalt at hun godt kan smage bittert i gallerørhatte. Så det er nok snarere Tylopilus felleus der er mutant og ikke Gitte . Der må her vel være tale om en mild version af gallerørhatten (Tylopilus felleus var. alutarius ?). Den ser ud til at spøge i Hareskovene, men hvor udbredt er den (i tyske svampefora spøger den også)? Er det en genetisk variant eller en miljømæssig factor (træsort/klima/andre mikroorganismer)? Jeg har ikke lige kunne finde noget seriøst veldokumenteret om fænomenet. Hvis man tager i betragtning, at det er en af de mest populære spisevampes look-alike, og at fænomenet har været kendt siden 1800tallet, undrer det mig lidt. Det burde være nemt at dokumentere. Måske man skulle begynde at samle gallerørhatte…

Nogen påstår at op til 30% af befolkningen ikke (eller kun i ringe grad) kan smage det bitre stof (så vidt jeg ved uidentificeret) i gallerørhatte…Jeg tvivler på det er så mange… antagelse bygger vel på at den bitre smag er knyttet til smagsreceptoren TAS2R38, som er meget velundersøgt. En bestemt variation (AVI/AVI polymorfisme) i dets gen som bæres af ca. 30% i Europa, betyder at en række stoffer ikke opfattes bitre (det betyder dog ikke at man ikke kan smage bittert overhovedet) Testen er at smage på phenyl-thiocarbamid, hvis det ikke smager bittert er du med stor sandsynlighed bærer af dette gen. Men der er jo mange andre smags receptorer med genetiske variationer, og det er slet ikke så simpelt. Personligt tror jeg det kun er et par procent af befolkningen der ikke oplever gallerørhatte som bitre, men igen, det burde man jo nemt kunne undersøge, man inviterer bare et par gæster til aftensmad… Eller folk der har været vejledere på organiserede svampeture må vel kunne give et slag på tasken.

Er der andre der har erfaringer med velsmagende gallerørhatte?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#7 Svar postet d. 29-09-14 kl. 11:55. Emne: Hvilken rørhat 3
Hej Mathias

Min interesse gik mest på at Gitte i den anden tråd ikke troede at det var Galderørhat hun havde fundet, og det var hvad jeg forsøgte at mane i jorden.

Interessante oplysninger du kommer med, har du nogle referencer?

Det har været oppe flere gange, men jeg vil gerne slå et slag for at der står relevante ting under ens profil, så er det nemmere at vurdere baggrund når man diskuterer med folk, jeg savner noget på jeres profiler!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gitte Herforth
#8 Kommentar postet d. 29-09-14 kl. 14:25. Emne: Hvilken rørhat 3
Tak Mathias for en flot udredning Jeg vil dog lige oplyse til alle, at jeg for 14 dg siden kom hjem med en Galde rørhat,og den smagte så bittert og besk at jeg skulle skylle munden flere gange for at få smagen væk!

Jeg vil derfor mene, at jeg er i stand til at smage bitterheden og ikke har nogen genetisk forudsætning for noget andet

Da jeg var ung og bed negle smurte min mor noget bitterstof (en slags neglelak) på neglene for at stoppe min neglebidning og det var virkelig bittert og effektivt. Sådan smager en Galde rørhat!

Jeg tror, at det er svampene, der har en genetisk ændring eller også er det er måske ny variant af svampen uden bitterstoffet. De smager kraftigt af champignon i rå stand, hvilket jeg ikke har smagt hos andre rørhatte.

Min søster fik nogle Galde rørhatte i går i Rude skov og bare hun satte tungen på rørene var bitterheden der omgående.

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#9 Kommentar postet d. 29-09-14 kl. 15:07. Emne: Hvilken rørhat 3
Hej Gitte,

Tak for at du deler dine erfaringer! Det er spændende med de her "gale"rørhatte

Hej Torbjørn,

Med hensyn til folk der ikke kan smage bestemte bitre stoffer er det her link måske er relevant...

- se linket HER

ref. egentlige videnskabelige artikler kan findes der.

Jeg har ikke lige set at man kan skrive om sig selv i profilen på FN, men det har jeg måske overset. Mht til svampe er jeg glad amatør som elsker at samle og spise svampe siden jeg var barn. Mit professionelle fagområde er kemi/molekular biokemi. Genitik er lidt i periferien.

Mathias

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator