Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Kan det være snehvide (Læst 730 gange) Postet d. 02-10-14 kl. 09:57
vokshatte ??

Som det ses må målestokken, er de ganske små. De er set i dag i plejet græsstykke ved et indkøbsventer i udkanten af Køge.

Kan det være snehvide (vokshatte ??
Som det ses må målestokken, er de ganske små. De er set i dag i plejet græsstykke ved )
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(649)
#1 Svar postet d. 02-10-14 kl. 10:09. Emne: Kan det være snehvide
Det "kunne" det godt være, men ikke ligefrem "snehvide"farver. Ruslæder Vokshat kan være i spil -den lugter stærkt af "ruskindsjakke"....

Brunøjet Vokshat har jeg copyright på fra Fjerritslev -den nævner jeg bare "for fuldstændighedens" skyld, såvel som Isabella- V , som jeg har fra Muyldbjergene.

Du må snuse til den, Gerner -det er i Snehvide-komplekset ( )

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 02-10-14 kl. 10:16. Emne: Kan det være snehvide
Det lugter af svamp - ikke særlig stærkt - men absolut ikke af læder eller ruskind.

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#3 Kommentar postet d. 02-10-14 kl. 10:26. Emne: Kan det være snehvide
Hat 10- 70 mm /først halvkugleformet, hvælvet eller noget kegleformet, senere affladet, ofte med navle og evt med opbøjet rand, undertiden med lille pukkel, i fugtig tilstand noget klæbrig, små eksemplarer gennemskinneligt randstribede til mere end halvvejs ind mod midten,hvid, elfenbenshvid til creme , sjældent med okker eller brunligt skær , hygofan, bliver hvid ved udtørring. Lameller kort til langt nedløbende, hvide eller hvidlige....osv ( )

Fra David Boertmann: Vokshattebogen

Pris 50 kr ved Foreningen til Svampekundskabens Fremme. Anbefales stærkt !!!!!

Per

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#4 Kommentar postet d. 02-10-14 kl. 10:30. Emne: Kan det være snehvide
#3 var om Snehvid Vokshat, som jeg hermed byder

Kan det være snehvide (#3 var om Snehvid Vokshat, som jeg hermed byder
:-))
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (643 x 850)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 02-10-14 kl. 11:41. Emne: Kan det være snehvide
Jeg er helt enig i Snehvid Vokshat, også selvom motivet er underbelyst (jeg bruger et par hvide plastlåg til at give lys bagfra og fra andre skyggesider). Den er alt for lys og med for lidt kontrast til at være dem Per nævner, det gælder i øvrigt også Cuphophyllus ochraceopallidus (synonyum: Hygrocybe ochraceopallida)

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#6 Kommentar postet d. 02-10-14 kl. 12:15. Emne: Kan det være snehvide
Tak skal I have

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#7 Svar postet d. 02-10-14 kl. 12:51. Emne: Kan det være snehvide
Vokshat ???

Der er tale om hemimycena mairei. Husk at overvej alle alternativer før svar.

Fin lille svamp og godt fundet Gerner

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#8 Kommentar postet d. 02-10-14 kl. 16:41. Emne: Kan det være snehvide
Fint nok, Thomas, men du ved jo, hvor lidt jeg ved om svampe, og når man ikke ved, hvilke alternativer, der kunne være, er det jo ikke så nemt at overveje dem. Når man så tillige har fået svar fra kompetente personer, så gør man det jo slet ikke.

Såvidt jeg kan se, findes den du nu nævner, slet ikke på artslisten her på sitet, så det kunne tyde på, den er sjælden - eller hva´?

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#9 Kommentar postet d. 02-10-14 kl. 16:50. Emne: Kan det være snehvide
Det er fint du spørger Gerner og som skrevet er det en fin svamp og et ligeså billede.

Taudal udviste lidt tvivl så også fint nok.

Torbjorn var dog lidt hurtigt ude (syntes jeg) med at fastslå hvilken art du havde fundet.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator