Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvilken blød østershattelignende poresvamp ? (Læst 489 gange) Postet d. 02-10-14 kl. 17:20
Set i dag i skov på Midtsjælland. På død birkegren i skovbunden. Mindede ved første øjekast en østershat, men det viste sig, at det var en poresvamp. Sørste hat 5 -7 ca. bred. Næste hvid med et brunligt skær. Blød og fugtig at røre ved. Ingen markant lugt.

Hvilken blød østershattelignende poresvamp ? (Set i dag i skov på Midtsjælland. På død birkegren i skovbunden. Mindede ved første øjekast en øster)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 02-10-14 kl. 17:21. Emne: Hvilken blød østershattelignende poresvamp ?
Porene små og helt hvide

Hvilken blød østershattelignende poresvamp ? (Porene små og helt hvide)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3175)
#2 Svar postet d. 02-10-14 kl. 17:29. Emne: Hvilken blød østershattelignende poresvamp ?
Birkeporesvamp.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 02-10-14 kl. 19:20. Emne: Hvilken blød østershattelignende poresvamp ?
Det er enten en Blødporesvamp (Tyromyces) eller en Kødporesvamp (Postia), samme surdej som du sendte mig Gerner!

Hvordan ser veddet ud lige bag svampen (brunt eller hvidt?)

det jeg i virkeligheden spørger om er om svampen er brunmulds, eller hvidmuldsdanner, det er afgørende for hvilken af slægterne vi taler om. Ellers er da kun mikroskopi da gælder - via svampeatlas

vh., Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 Kommentar postet d. 02-10-14 kl. 19:49. Emne: Hvilken blød østershattelignende poresvamp ?
Ja, Birkeporesvamp er ikke blød. Det overeså jeg.

Ole

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 02-10-14 kl. 19:59. Emne: Hvilken blød østershattelignende poresvamp ?
Jeg mener, den sad på barken, men i hvert fald bed jeg ikke mærke i farven på stedet. Jeg har et eksemplar, hvor der er en lille rest af bark/træ - jeg ved ikke, om man kan udlede noget af det ?

Hvilken blød østershattelignende poresvamp ? (Jeg mener, den sad på barken, men i hvert fald bed jeg ikke mærke i farven på stedet. Jeg har et eks)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#6 Svar postet d. 02-10-14 kl. 20:01. Emne: Hvilken blød østershattelignende poresvamp ?
Ikke rigtigt Gerner, men checker gerne via svampeatlas, så får vi se!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#7 Svar postet d. 03-10-14 kl. 10:35. Emne: Hvilken blød østershattelignende poresvamp ?
Det ligner meget den Stor Kødporesvamp Tyromyces chionius som jeg fandt forleden.

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#8 Kommentar postet d. 13-10-14 kl. 11:18. Emne: Hvilken blød østershattelignende poresvamp ?
Hej Torbjørn,

Jeg kan se på atlas, at den er ændret til Stor Blødporesvamp, men den står stadig med orange skrift som om, den stadig er under validering.

Hvordan skal det forstås ?

Gerner

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#9 Svar postet d. 13-10-14 kl. 11:22. Emne: Hvilken blød østershattelignende poresvamp ?
Det er et godt spørgsmål, men jeg tror at en validator umiddelbart skød på at det måtte være den, men måske skulle have bekræftelse et andet sted fra (det var / er ikke mig) Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator