Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Er det en slags poresvamp ? (Læst 296 gange) Postet d. 02-10-14 kl. 20:09
Set i dag i skov på Midtsjælland. Har aldrig før set noget, der ligner. På gammel opstaplet træstamme - jeg mener, det er bøg. Sad på barken, der fulgte med, da jeg vristedede svampene løs. De hænger sammen. Hver hat ca. 20 mm bred. Højde ca. 15 mm. Markant lugt - jeg kan bare ikke lige finde på noget at sammenligne den med.

Er det en slags poresvamp ? (Set i dag i skov på Midtsjælland. Har aldrig før set noget, der ligner. På gammel opstaplet træstamm)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 02-10-14 kl. 20:10. Emne: Er det en slags poresvamp ?
Set fra siden. Svampene stod på den opadvendte del af stammen.

Er det en slags poresvamp ? (Set fra siden. Svampene stod på den opadvendte del af stammen.)
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#2 Svar postet d. 02-10-14 kl. 21:40. Emne: Er det en slags poresvamp ?
Hej Gerner.

Ja, det er en poresvamp, men eksemplaret er nok alt for ungt til en nogenlunde sikker bestemmelse. Jeg får associationer til Rødmende Læderporesvamp, men den kan udvikle sig i mange retninger. Giv den tid, havde jeg nær sagt, men nu er den jo brækket af

mvh Niels.

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 03-10-14 kl. 08:45. Emne: Er det en slags poresvamp ?
Tak, Niels,

Bare for en ordens skyld: Svampene stå lodret på enden som en slags krukker med "porer" hele vejen rundt

Er det en slags poresvamp ? (Tak, Niels,
Bare for en ordens skyld: Svampene stå lodret på enden som en slags krukker med "porer")
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 03-10-14 kl. 08:55. Emne: Er det en slags poresvamp ?
Jeg er kommet i tvivl om træsorten. Det er nok snarere en slags gran.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#5 Svar postet d. 03-10-14 kl. 09:00. Emne: Er det en slags poresvamp ?
Hej Gerner, sjov svamp. Barken ligner meget gran, så jeg holder på ung fyrre-korkhat. Kan ikke se ret meget taler imod, bortset fra en teoretisk muligheden for gran-korkhat.

Så fyrre-korkhat til din egen billede samling pga den lille usikkerhed.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#6 Kommentar postet d. 03-10-14 kl. 13:19. Emne: Er det en slags poresvamp ?
Tak for svaret.

Jeg har konfereret med Fru Jensen, og vi er nu ret sikre på, at det var en stabel grantræ af forskellig slags, den sad i.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator