Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
En underlig svamp på granstub i Vestskoven (Læst 414 gange) Postet d. 03-10-14 kl. 08:45
Vestskoven 1. oktober.

Skællet hat, nedløbende, hvide lameller. Konsistens ret sej, omtrent som Østershat.

Jeg tænkte på Korkagtig Østershat, men den skal da vokse på løvtræ? Og det er da også usædvanligt med så regelmæssigt midtstillet stok.

Fotoudsnittet af hattens underside er desværre ret mislykket, men viser dog de nedløbende, hvide lammeller.

Hvem man bidrage til en artsbestemmelse?

En underlig svamp på granstub i Vestskoven (Vestskoven 1. oktober.

Skællet hat, nedløbende, hvide lameller. Konsistens ret sej, omtrent som Ø)
Poul Evald Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 932)
Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#1 Kommentar postet d. 03-10-14 kl. 10:20. Emne: En underlig svamp på granstub i Vestskoven
Almindelig Østershat kan godt vokse på gran, set bl.a. i Kongelunden. Så hvorfor skulle Korkagtig Østershat ikke også?

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 Kommentar postet d. 03-10-14 kl. 10:25. Emne: En underlig svamp på granstub i Vestskoven
Svampens konsistens er som østershat og hatten er tydeligt skællet.

Jeg synes også hattet er usædvanligt regelmæssigt midtstillet.

Går det an at bogføre den som Korkagtig Østershat?

Kan det være en eller anden japansk kulturflygtning?

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 03-10-14 kl. 11:24. Emne: En underlig svamp på granstub i Vestskoven
Jeg er nu overbevist om, at det er Skællet Sejhat.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 03-10-14 kl. 11:33. Emne: En underlig svamp på granstub i Vestskoven
Nej det er ikke Skællet Sejhat, hvordan var lugt / smag Per, var der kun det ene eks. og så du resten af velum i hatrand eller på stok?

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 Kommentar postet d. 03-10-14 kl. 11:44. Emne: En underlig svamp på granstub i Vestskoven
Jeg smagte ikke på den. Men jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle være et ungt eksemplar af Skællet Sejhat. - Den var sej som en ældre østershat.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 03-10-14 kl. 11:48. Emne: En underlig svamp på granstub i Vestskoven
Skællet Sejhat er gulhvid og har store brune skæl, også på stokken, det kan jeg slet ikke få til at passe her PE!

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#7 Kommentar postet d. 03-10-14 kl. 12:07. Emne: En underlig svamp på granstub i Vestskoven
Prøv at kigge påudsnittet øverst t.h. - Det er et ungt eksemplar.

Men jeg ved ikke, hvad det ellers skulle være.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 03-10-14 kl. 12:14. Emne: En underlig svamp på granstub i Vestskoven
Prøv atlas PE - vi bliver vist ikke enige her

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#9 Kommentar postet d. 03-10-14 kl. 12:17. Emne: En underlig svamp på granstub i Vestskoven
Det gør jeg. Den ligner ikke rigtigt noget, jeg synes, jeg har set før, men Skællet Sejhat kommer nærmest.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator