Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
Problemer med Rødgul Pigsvamp (Læst 288 gange) Postet d. 03-10-14 kl. 09:40
Hej alle

Rødgul pigvamp er strengt taget en samlebetegnelse for flere nærtstående arter. En af dem, Hydnum umbilicatum, kan bestemmes på den navlede hat, de øvrige kan ikke adskilles fra hinanden med sikkerhed uden mikroskopi, og så er der endda ubestemmelige arter i tilgift, også i Almindelig Pigsvamp, når den sidste forekommer i løvskov på fed muldet / kalkrig bund. De er dog alle udmærkede spisesvampe som tilberedte.

En forældet bestemmelsesnøgle er her: - se linket HER

Den er forældet fordi den er ukomplet, der er flere andre arter i DK som vi ikke kan bestemme og som ikke findes i nøglen.

Jeg skriver dette her da jeg ikke nåede at få rettet i artsbeskrivelsen inden muligheden blev midlertidig suspenderet på grund af overgang til "alle arter".

Torbjørn

Kommentér

Niels K. Mortensen
#1 Kommentar postet d. 03-10-14 kl. 12:56. Emne: Problemer med Rødgul Pigsvamp
Er der et sted hvor man kan læse om emnet Torbjørn?

Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 03-10-14 kl. 13:04. Emne: Problemer med Rødgul Pigsvamp
Nej Niels, faktisk ikke, der er en spansk disputats der for alvor gør opmærksom på problemerne, men de navne forf. anvender er ofte ikke i overensstemmelse med hvordan de bliver tolket i Norden, jeg kender kun til det på anden hånd efter samtaler med Jens H. Petersen og Thomas Læssøe, så vidt jeg har forstået på dem mangler der stadig masser af forskning i skandinavisk regi.

Det klogeste vi kan gøre er at kalde arterne s.l. (sensu lato), dvs. i bred betydning, med mindre de er bestemt efter mikroskopi. For Alm. Pigsvamps vedkommende så regner vi med at bestemmelserne er ok hvis svampene ligner og vokser på sur bund i nåle og løvskov.

Torbjørn

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator