Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Snyltehjerne - en status efterlyses! (Læst 633 gange) Postet d. 09-10-14 kl. 07:27
Hvad er den systematiske status for Snyltehjerne (Christiansenia), og nærmere bestemt Fladhat-Snyltehjerne?

Hvad kan der siges om den (deres) biologi?

Det ser ikke ud til, at man kan indrapportere Snyltehjerne på Fugleognatur. I dette efterår har jeg set en del eksempler på Løv-Fladhat og andre fladhatte, der er angrebet af, hvad der må være, Fladhat-Snyltehjerne.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#1 Kommentar postet d. 09-10-14 kl. 09:32. Emne: Snyltehjerne - en status efterlyses!
Kan man i det hele taget være sikker på, at det er tale om snyltehjerne, hvis der findes vævsformationer oven på en fladhat?

Det er en tremellomycet, så de særegne og to-sporede basidier skulle være til at adskille i mikroskopet fra et "vildskud" i hattehuden. Eller skyldes sådanne vildskud, som man f.eks. ofte ser på ametysthattene, også en snyltehjerne?

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 Kommentar postet d. 09-10-14 kl. 09:44. Emne: Snyltehjerne - en status efterlyses!
`Stig

Det jeg har set af, hvad der må være snyltehjerner, virker morfologisk karakteristisk nok.

Men principielt skal de under mikroskop.

Der ligger ikke meget på Nettet om Fladhat-Snyltehjerne, dens udbredelse og biologi og forvekslingsmuligheder.

Kan du hjælpe?

Se bl.a. vedhæftede foto, der (formentlig) viser den meget sjældne Gul Fladhat angrebet af Fladhat-Snyltehjerne. - Jeg har også set Løv-Fladhat angrebet på samme måde. Gul Fladhat stod i en stor heksering, og flere mindre bevoksninger, på HOFORs arealer i Kongsholmparken i Albertslund. - Jeg skønner at mindst 10 pct. af frugtlegemerne var angrebne.

Det ville vær fint, hvis du kunne give nogle henvisninger til beskrivelser af Snyltehjerne(r).

Snyltehjerne - en status efterlyses! (`Stig
Det jeg har set af, hvad der må være snyltehjerner, virker morfologisk karakteristisk nok.

)
Poul Evald Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#3 Kommentar postet d. 09-10-14 kl. 10:02. Emne: Snyltehjerne - en status efterlyses!
Der er f.eks. en rigtig god gennemgang af Christiansenia pallida i Mycologia, vol. 76, 1, 1984, "The Life-History of Christiansenia pallida" af F. Oberwinkler et al.(http://www.jstor.org/stable/3792831). Den er baseret på fund på en randtråd, men også fund på Løv-Fladhat omtales. Artiklen indeholder ligeledes taksonomiske overvejelser.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#4 Kommentar postet d. 09-10-14 kl. 10:04. Emne: Snyltehjerne - en status efterlyses!
Hov, links plejer da godt at kunne blive omsluttet af paranteser. Nå, men: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#5 Kommentar postet d. 09-10-14 kl. 10:19. Emne: Snyltehjerne - en status efterlyses!
Og så lidt selv-korrektur, da det i øvrigt fremgår af artiklen, at basidier ikke er tosporede hos Christiansenia.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#6 Kommentar postet d. 09-10-14 kl. 11:33. Emne: Snyltehjerne - en status efterlyses!
Stig, det link du anfører, er desværre ikke et link til hele artiklen. Man skal vist købe rettigheder til at læse den. - Det kan jeg ikke lige overskue.

Ligger du inde med andre henvisninger?

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#7 Kommentar postet d. 09-10-14 kl. 12:09. Emne: Snyltehjerne - en status efterlyses!
Har sendt dig en mail.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator