Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Firefliget Stjernebold (Læst 439 gange) Postet d. 14-10-14 kl. 20:20
Jeg fandt den i dag i Kongsholmparken i Albertslund i et område, hvor jeg også har fundet Frynset og Krave-Stjernebold.

Hvad er der særligt ved den lokalitet?

Nåleskov på ret kalkholdig bund og betydelige grundvandsbevægelser. Og så har granplantningerne fået lov at passe sig selv de ca. 40 år, der har eksisteret.

Men 3 arter Stjernebold på en lokalitet.

Det er da flot, ikke!

Firefliget Stjernebold (Jeg fandt den i dag i Kongsholmparken i Albertslund i et område, hvor jeg også har fundet Frynset og)
Poul Evald Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1090 x 1025)
Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 Kommentar postet d. 14-10-14 kl. 20:21. Emne: Firefliget Stjernebold
Den er ikke oprettet på Fugleognatur. Og der kan ikke oprettes nye arter, før man er kommet overens med Allearter.

Jeg håber, det sker snart.

Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 07:43. Emne: Firefliget Stjernebold
Det er jeg ikke overbevist om Poul Evald, og har ikke litteraturen lige i nærheden, men læg den endelig ind på svampeatlas!

Torbjørn

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 08:38. Emne: Firefliget Stjernebold
Den nøgler ud som Firefliget Stjernebold efter Danske Storsvampe og passer med illuszxtrationerne i Danmarks Svampe o.a. - Fundet er gjort i et Spændende område (nåleskov på ret kalkholdig bund og vandbevægelse i jorden (HOFORs tkdl. Københavns Vandforsyning): - Jeg har gjort en række andre spændende fund: Gul Fladhat, Sødtduftende Tragthat, Fladhat-Snyltehjerne, Krave-Stjernebold, Frynset Stjernebold, Pigget Parasolhat.

Jo, jeg lægger den naturligvis på Svampeatlas.

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#4 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 08:52. Emne: Firefliget Stjernebold
Stjernebolde har det vel med at "klumpe" - altså ofte optræde flere arter på samme lokalitet? Der er jo i hvert fald én have i landet med 6 arter

Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 08:59. Emne: Firefliget Stjernebold
Hej PE

Arten skal have tydelig afgrænset munding (peristom), men det vigtigste er at det yderste lag af peridiet bliver i jorden (som en mycelie-kop), mens det inderste rejser sig sammen med bolden (man siger at arten er fornikat), hvis det ikke er tilfældet er det ikke denne art! - men formodentlig Frynset Stjernebold, hvilken den langt mere ligner (bedømt efter litteraturen). Jeg har fundet quadrifidum to gange i 1960-erne, men har ikke noget konkret forhold til arten i dag!

Torbjørn

Kommentér

Poul Evald Hansen
#6 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 09:34. Emne: Firefliget Stjernebold
Dette er hvad jeg har af yderligere billeder.

Jeg tog ikke blæg, men blev først senere klar over, at det kunne være noget sjældent.

Firefliget Stjernebold (Dette er hvad jeg har af yderligere billeder.
Jeg tog ikke blæg, men blev først senere klar over, a)
Klik på billedet for original størrelse (1542 x 1593)
Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 09:43. Emne: Firefliget Stjernebold
Tak PE, det må være Frynset Stjernebold, men det vil være fint at få det bekræftet af andre, gerne svampeatlas, da jeg ikke selv har fundet den art, kender den kun fra bøgerne. Det er i det mindste ikke Firfliget Stjernebold!

Torbjørn

Kommentér

Poul Evald Hansen
#8 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 09:49. Emne: Firefliget Stjernebold
Jeg fandt også dette billede af mundingen. Jeg synes, den skiller sig ud, men hvor meget?

Firefliget Stjernebold (Jeg fandt også dette billede af mundingen. Jeg synes, den skiller sig ud, men hvor meget?)
Klik på billedet for original størrelse (674 x 700)
Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator