Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Straarup Nielsen
Hvilke svampe fra Amager Fælled? (Læst 1281 gange) Postet d. 15-10-14 kl. 17:35
Jeg fandt disse svampe efter en tur på Amager fælled i weekenden, men jeg kan ikke hitte rede i arterne. Billeder og beskrivelse følger:

Besvar | Kommentér

Michael Straarup Nielsen
#1 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 17:36. Emne: Hvilke svampe fra Amager Fælled?
#1: Dette er desværre det eneste billede jeg har. Ville ikke plukke den, da det var den eneste. Evt. en vokshat?

Hvilke svampe fra Amager Fælled? (#1: Dette er desværre det eneste billede jeg har. Ville ikke plukke den, da det var den eneste. Evt.)
Michael Straarup Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 800)
Besvar | Kommentér

Michael Straarup Nielsen
#2 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 17:40. Emne: Hvilke svampe fra Amager Fælled?
#2: Fundet i græs nær unge egetræer. Kødet meget robust, sejt og fibret. Stok saftig. Lugt ubetydelig, svampeagtig. Smag mild. Hatdiameter ca. 7 cm. Højde ca. 10 cm. Ingen farveændring ved overskæring, heller ikke efter et døgns tørring.

Hvilke svampe fra Amager Fælled? (#2: Fundet i græs nær unge egetræer. Kødet meget robust, sejt og fibret. Stok saftig. Lugt ubetydeli)
Besvar | Kommentér

Michael Straarup Nielsen
#3 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 17:41. Emne: Hvilke svampe fra Amager Fælled?
#2: fortsat.

Hvilke svampe fra Amager Fælled? (#2: fortsat.)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#4 Svar postet d. 15-10-14 kl. 18:32. Emne: Hvilke svampe fra Amager Fælled?
Hej Michael, vokshatten er en kegle-vokshat. Og så har du fundet en gråblad. Hvis den lugter af mel er det røggrå gråblad, er den lugtløs hedder den Lyophyllum decastes.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Straarup Nielsen
#5 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 22:45. Emne: Hvilke svampe fra Amager Fælled?
Tak Thomas. Jeg kan desværre ikke huske om den var melet i lugten. Men beskrivelserne for begge gråblad-arterne passer meget godt, så den må forblive ubestemt, medmindre andre kan fastslå en art.

Mvh. Michael.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator