Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
Jeg ender ved Orange Skæl-Rørhat (= Rød Birke-Rørhat).... (Læst 805 gange) Postet d. 15-10-14 kl. 22:19
...eller er det (Orange) Aspe-Rørhat? Hvad siger sagkundskaben? Disse fire rørhatte stod i umiddelbar nærhed af hinanden.

- Smuk orangerød, lidt sprækket hat med en del spor af sultne skovboere.

- Rørlaget synes ganske tykt og hvidt, rørmundinger hvidlige til snavset brune.

- Stokken furet på langs, snavset brun med sorte pletter (skæl?) og lidt udvidet nedefter. Den blålige farve på stokbasis var først synlig dagen efter, hvor jeg måtte afsted efter flere indtryk.

- Behagelig, ikke voldsom stærkt duftende.

- Smagen behagelig, men ikke påtrængende. Ikke besk/bitter.

Umiddelbart er fundstedet bøgeterræn i Rold Skov, men billedet afslører også nedfaldne blade fra bævreasp. Og det skulle ikke undre om der også puttede sig en lille birk i nærheden.

Jeg håber, at dette samt billederne rækker til en bestemmelse.

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard

Jeg ender ved Orange Skæl-Rørhat (= Rød Birke-Rørhat).... (...eller er det (Orange) Aspe-Rørhat? Hvad siger sagkundskaben? Disse fire rørhatte stod i umiddelba)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#1 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 22:22. Emne: Jeg ender ved Orange Skæl-Rørhat (= Rød Birke-Rørhat)....
Billede 2 - gad egentlig vide, hvem der har det fine tandsæt, der har taget en bid af hattens rand ?

Jeg ender ved Orange Skæl-Rørhat (= Rød Birke-Rørhat).... (Billede 2 - gad egentlig vide, hvem der har det fine tandsæt, der har taget en bid af hattens rand :)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#2 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 22:23. Emne: Jeg ender ved Orange Skæl-Rørhat (= Rød Birke-Rørhat)....
Billede 3 - hatten.

Jeg ender ved Orange Skæl-Rørhat (= Rød Birke-Rørhat).... (Billede 3 - hatten.)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#3 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 22:24. Emne: Jeg ender ved Orange Skæl-Rørhat (= Rød Birke-Rørhat)....
Billede 4 - rørlaget.

Jeg ender ved Orange Skæl-Rørhat (= Rød Birke-Rørhat).... (Billede 4 - rørlaget.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#4 Kommentar postet d. 15-10-14 kl. 22:26. Emne: Jeg ender ved Orange Skæl-Rørhat (= Rød Birke-Rørhat)....
Billede 5 - blåfarvet stokbasis

Jeg ender ved Orange Skæl-Rørhat (= Rød Birke-Rørhat).... (Billede 5 - blåfarvet stokbasis)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 16-10-14 kl. 07:19. Emne: Jeg ender ved Orange Skæl-Rørhat (= Rød Birke-Rørhat)....
Hej Karl

Det er svært det her fordi jeg ikke kan se om der er en eller to arter tilstede, stokskællene på det nederste minder helt om Aspe-Skælrørhat (gl. navn. Orange Aspe-Rørhat), mens de mørke stokskæl på de øverste indikerer Orange Skælrørhat).Den lave vækst er dog utypisk for den art, men kan muligvis skyldes habitaten.

Altså du desværre ikke noget klart svar fra mig!

Venlig hilsen, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#6 Kommentar postet d. 16-10-14 kl. 16:17. Emne: Jeg ender ved Orange Skæl-Rørhat (= Rød Birke-Rørhat)....
Hej Torbjørn - tak for dit svar.

Da svampene A og B (første billede) stod mindre end to meter fra "tvillingerne" C og D (sidste billede), og fordi alle fire umiddelbart lignede hinanden, så anså jeg dem for at tilhøre samme art. De første fire billeder er udelukkende af A og B.

Jeg havde problemer med bestemmelsen og cyklede ud til stedet igen et døgn senere. Det var først da, jeg bemærkede blåfarvningen på "tvillingerne" C og D, som på det sidste billede er lagt ved siden af A.

Jeg regner ikke med, at dette "forklaringsbrev" ændrer på noget, men vedlægger alligevel yderligere et billede af "tvillingerne", mens de stadigvæk stod op.

Venlig hilsen

Karl

Jeg ender ved Orange Skæl-Rørhat (= Rød Birke-Rørhat).... (Hej Torbjørn - tak for dit svar.
Da svampene A og B (første billede) stod mindre end to meter fra ")
Klik på billedet for original størrelse (670 x 375)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator