Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
13. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Sørensen
Er det udspilet blækhat? (Læst 270 gange) Postet d. 16-10-14 kl. 14:54
Fundet i stor mængde op af en stor, meget nedbrudt løvstub 10. oktober.

Er det udspilet blækhat? (Fundet i stor mængde op af en stor, meget nedbrudt løvstub 10. oktober.)
Jan Sørensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#1 Svar postet d. 16-10-14 kl. 15:00. Emne: Er det udspilet blækhat?
Hej Ja, det er bredsået blækhat.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#2 Kommentar postet d. 16-10-14 kl. 15:05. Emne: Er det udspilet blækhat?
Hej Thomas

Tak for dit superhurtige svar

Thomas, bortset fra voksestedet, er det så en eller to yderligere kendetegn, jeg kan bruge til at adskille de to arter?

Med venlig hilsen Jan

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#3 Svar postet d. 16-10-14 kl. 15:36. Emne: Er det udspilet blækhat?
Hej Jan, jeg har aldrig set Udspilet blækhat, men har mikroskoperet et hav af indsamlinger af bredsået blækhat i et forsøg på at finde dværg-mørkhat som skulle være nærmeste forvekslingsmulighed, det har hver gang vist sig at være bredsået og de har lignet dine på en prik, så jeg mener at kunne kende arten når jeg ser den.

De 2 gange jeg så endelig, efter et par års søgen, har fundet dværg-mørkhat har jeg kunne bestemme dem direkte i felten, men det er en anden historie.

Bredsået blækhat kendes på at vokse bredsået på træ, nogen gange ud over begravet træ, evt. flis. Og så ser de ud som dine.

Vh. Thomas

Hvorfor mener du de ligner udspilet blækhat ?

Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#4 Kommentar postet d. 16-10-14 kl. 15:48. Emne: Er det udspilet blækhat?
Hej Thomas

Mange tak for dit uddybende svar.

Når jeg fabler om udspilet blækhat, er det fordi jeg som glad amatør fik slået op i Vestergårds Danmarks svampe. Her syntes jeg, at billedet til udspilet blækhat passede bedst til den svamp, jeg havde taget billede af.

Hans billede af bredsået blækhat ligner på ingen måde, den svamp, jeg har fotograferet. Det er anledningen til min forvirring.

mvh Jan

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#5 Kommentar postet d. 16-10-14 kl. 16:04. Emne: Er det udspilet blækhat?
Tak for svaret Jan, jeg vil lige kaste et blik i Danmarks svampe når jeg kommer hjem, det er iøvrigt et fint billede du har taget, især farven er præcist gengivet og hjælper med til bestemmelsen, som jeg altså ikke er i tvivl om.

Noget andet er at det er observatøren der er ansvarlig for at det der bliver lagt ind er rigtigt bestemt, så det er altid en god ide at afvente flere svar hvis man ikke føler sig helt tryk ved bestemmelsen. Og det sker da at vi ikke er enige.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#6 Kommentar postet d. 16-10-14 kl. 16:29. Emne: Er det udspilet blækhat?
Hej Thomas

Jeg er nu ret sikker, når det er dig, der sender mig et svar på noget, jeg er ret sikker på, er en almindelig og letgenkendelig svamp. Det er billederne i Danmarks svampe, der har sat gang i min forvirring.

Mvh Jan

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator