Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anna Wang
Hvilken art?? Kæmpe ranglet champignon? ;) (Læst 607 gange) Postet d. 16-10-14 kl. 18:08
Jeg fandt i dag disse store svampe, de voksede i en smal græs stribe, under lidt buskads, langs en lille vej ind til mit kollegie.

De er ca 18 cm høje, diameter på en 12 cm.

Hvilken art?? Kæmpe ranglet champignon? ;) (Jeg fandt i dag disse store svampe, de voksede i en smal græs stribe, under lidt buskads, langs en l)
Anna Wang har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (907 x 510)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#1 Svar postet d. 16-10-14 kl. 18:15. Emne: Hvilken art?? Kæmpe ranglet champignon? ;)
Hej Anna, prøv lige at rids lidt i stokken og se om den bliver rød efter et par minutter.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#2 Kommentar postet d. 16-10-14 kl. 18:16. Emne: Hvilken art?? Kæmpe ranglet champignon? ;)
Vi vil også gerne se den oppefra.

Vh.

Besvar | Kommentér

Anna Wang
#3 Kommentar postet d. 16-10-14 kl. 18:18. Emne: Hvilken art?? Kæmpe ranglet champignon? ;)
Det prøver jeg

Besvar | Kommentér

Anna Wang
#4 Kommentar postet d. 16-10-14 kl. 18:19. Emne: Hvilken art?? Kæmpe ranglet champignon? ;)
Billedet oppe fra.

Der er ingen farveændringer hvor jeg har snittet let i stokken...

Hvilken art?? Kæmpe ranglet champignon? ;) (Billedet oppe fra.
Der er ingen farveændringer hvor jeg har snittet let i stokken...)
Anna Wang har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (907 x 510)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#5 Svar postet d. 16-10-14 kl. 20:09. Emne: Hvilken art?? Kæmpe ranglet champignon? ;)
Hej Anna, skulle lige hjem fra job Den kan jeg ikke klare, syntes at stok og ring pegede på en rabarberhat som f.eks denne - se linket HER men din rødmer ikke og hatten er helt anderledes.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Anna Wang
#6 Kommentar postet d. 16-10-14 kl. 20:12. Emne: Hvilken art?? Kæmpe ranglet champignon? ;)
Det var ærgeligt - men tak for forsøget.

Tjekkede den også i en svampe bog samt brugte denne guide:

- se linket HER

Desværre uden held.

Tror jeg venter lidt med at spise den så ;)

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen

Svaraktivitet:

(48)
#7 Svar postet d. 16-10-14 kl. 21:58. Emne: Hvilken art?? Kæmpe ranglet champignon? ;)
Med den lamelfarve er det utvivlsomt en champignon. Hvis den lugter og smager behageligt, kan den godt spises, men så finder du jo aldrig ud af, hvad det var

De er ret vanskelige at bestemme til art, men prøv evt. denne nøgle - se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anna Wang
#8 Kommentar postet d. 17-10-14 kl. 07:21. Emne: Hvilken art?? Kæmpe ranglet champignon? ;)
Jeg havde også researchet mig frem til at det nok var en champignon, men er helt ny i svampe, så var absolut ikke sikker. Men den dufter ihvertfald dejligt, og jeg skal prøve om smagen ikke også er god

Tak for jeres svar!

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#9 Svar postet d. 17-10-14 kl. 08:26. Emne: Hvilken art?? Kæmpe ranglet champignon? ;)
Ja det var en dummert fra mig, selvfølgelig en champignon med den sporefarve/lamelfarve.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator