Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Klimaændringer -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Damgaard
Danmark er et af verdens mest miljøbelastende lande i verden. (Læst 1679 gange) Postet d. 17-10-14 kl. 12:57
- se linket HER

Det er ikke meget klimaet bliver diskuteret i dette forum.

Egentlig kan jeg godt forstå det, for det handler ikke direkte om natur, men om vores forståelse for hvad vi selv gør i forhold til at bruge vores ressourcer.

Og det er meget abstrakt.

Vi får dagligt at vide at der skal spares på ressourcerne. Det er der så nogle der gør med solvarmeanlæg, vindmøller, at spare på vand og varme, at cykle, at se på hvad det er man køber og hvor det kommer fra og køber økologisk o.s.v.

Men det hjælper ikke en høstblomst, når andre, eller at man så samtidigt, flyver til udlandet, bruger tørretumbler, slår græs hver uge på hver en plet, fælder træer når de er blevet for store, køber træsorter og fliser fra udlandet, har hver sin bil, og køber økologiske agurker der er indpakket i plastik o.s.v.

(Nu må det hysteri omkring, at alle madvarer skal pakkes i plastik snart høre op.)

Et eller andet sted kan jeg godt forstå at man ikke synes at det er i orden med røg fra cigaretter, der hvor man arbejder, men hvad så med røg fra biler, røg fra loddekolber, og det man brænder af.

Vi er også begyndt at samle hundelorte op (i plastikposer), men hvad med at det skidt man bare smider fra sig ude i naturen. øldåser ryger ud på markerne, køerne spiser dem og deres tarme bliver ødelagte. Og det kan ligesågodt være jeres egne børn , der sviner.

Enten har danskerne ikke lært noget om miljøet i skolen, eller også er de bedøvende ligeglade, gridske -eller måske dumme?.-

(Ja, jeg er selv etnisk dansker, men var nok flyttet, hvis muligheden havde været der).Jeg er ikke stolt af Danmark mere.

Tingene hænger altså ikke sammen, og jeg kan kun se at der må komme bestemmelser oppefra, der får tingene til at hænge sammen. Det må kunne lade sig gøre.

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 Svar postet d. 24-10-14 kl. 13:39. Emne: Danmark er et af verdens mest miljøbelastende lande i verden.
Naturligvis er der en sammenhæng mellem natur og miljø.

Bestræbelserne går foreløbig på, at nedbringe den enkelte borg CO2-bidrag til 10 t. om året.

Men f.eks. en flyrejse t/r til eksotiske rejsemål giver et CO2-bidrag på 2 t. CO2 alene for flyrejsen. Hvordan tackler vi den?

Vi skal passe på ikke at ryge ud i en ultrapuritansk linje. Men det er altså mange gange, man skal gå eller cykle til bageren i stedet for at tage bilen for kompensere for de 2 t. CO2.

Besvar | Kommentér

Jesper Jensen
#2 Svar postet d. 22-09-17 kl. 10:54. Emne: Danmark er et af verdens mest miljøbelastende lande i verden.
Selvom indlægget har et par år på bagen efterhånden, mener jeg klart, at dets relevans og væsentlighed kun er blevet større med tiden.

Klimaproblemerne er bestemt ikke blevet mindre, siden det blev postet, og de mærkbare initiativer lader vente på sig.

Vi får aldrig løst klimakrisen, hvis ikke magthaverne sætter en solid indsats ind, men det er et fællesansvar. Vi kan altså sammen yde en miljøforbedrende indsats. Jeg er heller ikke hellig selv, men dette indlæg har atter engang mindet mig om, at jeg skal huske at gøre alt, hvad jeg kan. Ofte er det småting og et spørgsmål om at ændre ens vaner. Det handler om at få slukket på stikkontakten efter brug af et elektronisk apparat, at tage cyklen i stedet for bilen og at spise mindre kød.

Jeg lover at blive et mere tænksomt menneske, og jeg håber, at mit løfte kan inspirere dig til det samme, så vi sammen kan redde planeten.

Besvar | Kommentér

Klaus Johansen
#3 Kommentar postet d. 26-02-19 kl. 17:15. Emne: Danmark er et af verdens mest miljøbelastende lande i verden.
Det er interessant læsning - særligt når man tænker på, hvordan mange danskere opfatter landet som særligt grønt. Vindmøller, solenergi og andre alternative energiformer til trods, så står det stadig skidt til. Øvøv!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator