Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bente Rasmussen
Blåfodet kødpigsvamp (Læst 289 gange) Postet d. 19-10-14 kl. 20:35
Hej

Jeg var på Bornholm i weekenden, der fandt jeg en pigsvamp jeg aldrig har set her i Vestjylland. Jeg er sikker på det er kødpigsvamp, nu vil jeg gerne vide om det er ligeså god en spisesvamp som alm. pigsvamp som jo er meget almindelig her i vest. I øvrig var der en del af dem, meget flotte var de.

På forhånd tak

Bente

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#1 Kommentar postet d. 19-10-14 kl. 21:52. Emne: Blåfodet kødpigsvamp
Hej Bente.

Medsendelse af billede er ikke lykkedes. Prøv at lave en kommentar hvor du får et billede med.

mvh Niels.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 19-10-14 kl. 22:06. Emne: Blåfodet kødpigsvamp
Hej Bente

Hvis du har mulighed for at tørre et eks. og sende det til mig, så vil jeg være meget taknemmelig. Det er vigtigt at vide hvad den voksede under, lugt og smag, samt om den havde grønne eller blålige farver i stokbasis!

Undskyld det er lidt abrubt, men jeg arbejder med bl.a. kødpigsvampe til en revision af de danske arter!

Skællet og Småskællet Kødpigsvamp er udmærkede spisesvampe ikke mindst den sidste, men de er meget sjældne i Danmark, hvorfor det er bedst at lade dem stå, så´de kan sprede deres sporer. Plukning ødelægger dog ikke svampen, idet selve svampen er det mycelium der findes i jorden under og nær svampene.

Ps-. Velkommen til F&N, ser frem til at du får oploadet fotos!

Med venlig hilsen

Torbjørn (artskoordinator for svampe): Adresse: torbjørn Borgen, Sensommervej 142, DK 8600 Silkeborg

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#3 Svar postet d. 20-10-14 kl. 09:18. Emne: Blåfodet kødpigsvamp
Hvis det er den Blåfodede Kødpigsvamp, så er den meget bitter og ikke værd at sætte tænderne i.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bente Rasmussen
#4 Kommentar postet d. 20-10-14 kl. 18:40. Emne: Blåfodet kødpigsvamp
Hej

Tak for svar, jeg er ikke på Bornholm længere, og kan derfor ikke sende en tørret svamp til dig.

For fremtiden ved jeg at jeg skal tage billede og notere omgivelserne.

Jeg fik først ideen med at spørge, da jeg kom tilbage til Vestjylland.

Endnu engang tak for hjælpen.

Bente

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator