Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
Mild mælkehat? (Læst 660 gange) Postet d. 19-10-14 kl. 23:38
-

Mild mælkehat? (-)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 20-10-14 kl. 08:23. Emne: Mild mælkehat?
Bingo Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 20-10-14 kl. 11:08. Emne: Mild mælkehat?
Undskyld Bodil, det var min tanketorsk. Jeg skrev Mild men mente Sødlig Mælkehat! - beklager din ulejlighed.

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#3 Kommentar postet d. 20-10-14 kl. 21:06. Emne: Mild mælkehat?
Torbjørn, nu har jeg altså været hurtig, og indberettet den med det samme

Inden jeg går ind og retter, kan du så ikke uddybe for mig de præcise kendetegn, der får dig til at sige "Sødlig" frem for "Mild" (Jeg har beskrivelserne i Jan Vesterholts bog, at holde mig til - og her er der ikke megen forskel ... derfor valgte jeg den svamp, der billedmæssigt bedst lignede ...)

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 21-10-14 kl. 15:45. Emne: Mild mælkehat?
Hej Bodil

Sødlig Mælkehat har en vandet blegt rødbrun hat, en stedvist mørkere stok, rigelig mælkesaft og gror såvidt vi ved, under bøg. Mild Mælkehat har mere eller mindre orange brun) hat der ofte er glinsende, og stok, og er normalt mælkende. Ingen af dem har distinkt lugt, selvom jeg plejer at sige at at den lugter tydeligt af mælkehatte.

Mild Mælkehat er egentlig et uheldigt dansk navn jeg ville foretrække at kalde den Orange Mælkehat! - sagen er at der tidligere blev opfattet to arter, nemlig Mild Mælkehat (Lactarius mitissimus) og Orange Mælkehat (Lactarius aurantiacus), men de er nu slået sammen med det latinske navn for den sidste, men det danske navn for den første. Selv kommer jeg ofte til at bruge det nu fejlagtige, Mild Mælkehat. Den gror mest under gran og ædelgran men også under en række andre værter, herunder bøg.

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#5 Kommentar postet d. 21-10-14 kl. 17:19. Emne: Mild mælkehat?
Tak for den grundige gennemgang, Torbjørn

Jeg vil fluks rette min indtastning ...

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator