Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent-Ole Ludvigsen
Sidste vokshat fra Nørrestrand. (Læst 359 gange) Postet d. 21-10-14 kl. 00:17
Her er et par hvide vokshatte. Id? Sender 2 billeder.

Venlig hilsen, BL

Sidste vokshat fra Nørrestrand. (Her er et par hvide vokshatte. Id? Sender 2 billeder.

Venlig hilsen, BL)
Bent-Ole Ludvigsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (921 x 848)
Besvar | Kommentér

Bent-Ole Ludvigsen
#1 Kommentar postet d. 21-10-14 kl. 00:18. Emne: Sidste vokshat fra Nørrestrand.
Billede 2

Sidste vokshat fra Nørrestrand. (Billede 2)
Bent-Ole Ludvigsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (850 x 903)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#2 Svar postet d. 21-10-14 kl. 00:37. Emne: Sidste vokshat fra Nørrestrand.
Der er ingen andre muligheder end Snehvid Vokshat (Hygrocybe virginea). Frugtlegemernes udseende ændres i takt med vejr og vind.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bent-Ole Ludvigsen
#3 Kommentar postet d. 21-10-14 kl. 00:44. Emne: Sidste vokshat fra Nørrestrand.
Takker for svaret

Venlig hilsen, BL

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#4 Svar postet d. 21-10-14 kl. 12:02. Emne: Sidste vokshat fra Nørrestrand.
enig i denne & dine senere vokshatte fra Nørrestrand, hvor jeg for resten også så Snehvid som froststatuetter den 7. december sidste år (på vej til fugletårnet!)

kender du for resten Hansted-overdrevet N f. Horsens, hvor jeg desværre kun har været (i øvrigt sammen med Jan Vesterholt) den 26/9-1998 (19 arter i oversigten* i Svampe 40, 1999, ingen med i artslisten på F&N)?

mvh., Henrik

*: med al den aktivitet, der (især i Hovedlandet) foregår på F&N med den fascinerende (men nu åbenbart

"multivariate") svampeslægt Vokshat, bør denne oversigt snarest revideres!

(reelt burde Horsens Nørrestrand også kunne klare 17 arter af Vokshat (vokshattelokalitet af national betydning - efter et system opfundet af Erik Rald!), men så langt er den åbenbart ikke kommet endnu?!)

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bent-Ole Ludvigsen
#5 Kommentar postet d. 21-10-14 kl. 12:33. Emne: Sidste vokshat fra Nørrestrand.
Hej

Jeg fandt en del vokshatte på "Hvalen" og tog en del billeder. Regnen stod ned i stride strømme, og min hund, som jeg altid har med, var utålmodig. Jeg har deleted mange vokshatte-fotos, da kvaliteten ikke var ok. Der kan sagtens være flere forskellige vokshatte v. Nørrestrand. Har selv fundet fire-fem forskellige i Djævlekløften sidste år.

Hansted-overdrevet? Der er en del overdrev v. Hansted/Egebjerg, der endnu ikke er blevet bebygget med luxusparcelhuse. Hvis du kan forklare mig nærmere om stedets placering, vil jeg snarest drage af sted for nærmere inspektion. (Fandt i år orkideer på to forskellige overdrev i området). Bent V.P. har guidet med en del. Jeg er selv en svampenovice

Venlig hilsen, BL

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#6 Kommentar postet d. 22-10-14 kl. 15:04. Emne: Sidste vokshat fra Nørrestrand.
kan desværre ikke vise nærmere vej, da jeg jo kørte med Jan, men meget markante skrænter (vistnok efter passage af noget, der ligner en træomkranset fægang) - kunne sagtens være en orkidélokalitet (også masser af blåhatte (Entoloma spp.) i 1998, men fik dem desværre aldrig rigtigt lært!)

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator