Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Thomas
Kan det være en granparasolhat? (Læst 362 gange) Postet d. 23-10-14 kl. 11:52
Denne svamp, og et par kollegaer fangede mit øje da jeg for et par dage siden cyklede gennem Assistens Kirkegården på Nørrebro. De stod under et meget stort granlignende træ (jeg siger med vilje granlignende, da der vokser mange eksotiske træarter på kirkegården). Ved nærmere eftersyn viste den sig at være meget nydelig, men uden lugt - min næse kunne i hvert fald ikke opfange noget, og heller ikke med meget smag, måske en lille anelse af noget sødligt. Den hverken rødmede eller gulnede der hvor jeg havde brækket et stykke af hatten, og virkede i det hele taget meget fast i det. Den ret store knold ved roden virkede også ret solid.

Lars Thomas

Kan det være en granparasolhat? (Denne svamp, og et par kollegaer fangede mit øje da jeg for et par dage siden cyklede gennem Assiste)
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (780 x 770)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#1 Kommentar postet d. 23-10-14 kl. 11:53. Emne: Kan det være en granparasolhat?
Her i fuld figur

Kan det være en granparasolhat? (Her i fuld figur)
Klik på billedet for original størrelse (770 x 946)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#2 Kommentar postet d. 23-10-14 kl. 11:53. Emne: Kan det være en granparasolhat?
Og hatten set nedefra

Kan det være en granparasolhat? (Og hatten set nedefra)
Klik på billedet for original størrelse (770 x 1014)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(536)
#3 Svar postet d. 23-10-14 kl. 11:54. Emne: Kan det være en granparasolhat?
Jeg tror du skal kigge under kugleknoldet fluesvamp

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#4 Svar postet d. 23-10-14 kl. 12:06. Emne: Kan det være en granparasolhat?
Macrolepiota konradii der stadig ikke har fået dansk navn, kendes på det ret store midterskæl og yderst få ydre skæl. Gran Silkehatten (tidligere parasolhat) er lysere og mere skællet

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#5 Kommentar postet d. 23-10-14 kl. 13:34. Emne: Kan det være en granparasolhat?
Jeg siger så mange tak. Her på siden har den nu rent faktisk et dansk navn har jeg fundet ud af: Konrads Kæmpeparasolhat.

Lars Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator