Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent-Ole Ludvigsen
Køllesvampe? (Læst 486 gange) Postet d. 23-10-14 kl. 17:43
Fandt køllesvampe på gamle overdrev ved Trustrup i dag. Id?

Den første svamp kunne tænkes at være Abrikos-Køllesvamp?

Venlig hilsen, BL

Køllesvampe? (Fandt køllesvampe på gamle overdrev ved Trustrup i dag. Id? 

Den første svamp kunne tænkes at vær)
Bent-Ole Ludvigsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (744 x 690)
Besvar | Kommentér

Bent-Ole Ludvigsen
#1 Kommentar postet d. 23-10-14 kl. 17:45. Emne: Køllesvampe?
Svamp nr. to groede på et andet overdrev tæt på. Er det (også) en Abrikos-Køllesvamp? (Der var mange)

Køllesvampe? (Svamp nr. to groede på et andet overdrev tæt på. Er det (også) en Abrikos-Køllesvamp? (Der var mange)
Bent-Ole Ludvigsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 23-10-14 kl. 18:12. Emne: Køllesvampe?
Hej Ludvig

Den første kunne sagtens være Abrikos-Køllesvamp, men vil ikke være sikker uden mikroskopi.

Den anden kunne måske være et udvandet af den samme, nærbillede er nødvendigt af et par hele svampe - men mit forbehold vil være det samme som for det første fund.

Mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou
#3 Kommentar postet d. 23-10-14 kl. 18:58. Emne: Køllesvampe?
Torbjørn - når du laver mikropræparat af Køllesvampe, hvor skraber du så fra på køllen? Vil jo mene det burde være øverst, men jeg har tit problemer med at finde sporer på dem.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 23-10-14 kl. 19:04. Emne: Køllesvampe?
Jeg skærer en flade ud på siden men nær toppen, for at få et tyndere snit der nemt kan mases ud. Hvis du ikke ved om det er en Clavaria eller en Clavulinopsis (evt. Ramariopsis), så skal man egentlig måle tykkelsen af nogle tramaelementer, checke øskner i trama og i hymeniet, og se om der er øskner eller ej. Men når det drejer sig om "de tre gule" ser jeg blot på sporeform. En realistisk forvekslingsmulighed til de tre er den sjældne Clavaria fusiformis, men de fotos jeg har set af den ser ret afvigende ud fra de tre!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou
#5 Kommentar postet d. 23-10-14 kl. 19:26. Emne: Køllesvampe?
Tak for vejledning - det er omtrent sådan jeg gør - måske skraber jeg mere end skærer.

Jeg bruger JHP´s nøgle til de her slægter - ikke den letteste gruppe, men smukke det er de

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 23-10-14 kl. 19:33. Emne: Køllesvampe?
Jens, det bedste er vel at lave et egentligt radialsnit, også på friskt materiale, ulempen ved at skrabe er at du ikke får tramaet ordentligt med, hvis det nu skulle vise sig at være vigtigt i situationen Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bent-Ole Ludvigsen
#7 Kommentar postet d. 24-10-14 kl. 09:51. Emne: Køllesvampe?
Takker for svarene og kommentarerne

Ja, køllesvampe må være vanskelige at bestemme. Som svampenovice kan jeg ikke bidrage med andet end fotos. Men, som Jens skriver, så er svampene flotte.

Fandt et utal af vokshatte på overdrevene. Fik taget et par hundrede fotos, som jeg nu skal til at kigge nærmere på. Så jeg vender tilbage...

Venlig hilsen, Ludvig

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator