Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
Hvilken gul vokshat ? (Læst 834 gange) Postet d. 24-10-14 kl. 10:02
Set på fåregræsset overdrev i Hundested. Gul- eller Voksgul vokshat eller måske noget helt tredie ?

V.h.

Ole

Hvilken gul vokshat ? (Set på fåregræsset overdrev i Hundested. Gul- eller Voksgul vokshat eller måske noget helt tredie ?
)
Foto: Ole Martin. Hundested 23-10-2014
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 723)
Besvar | Kommentér

Ole Martin
#1 Kommentar postet d. 24-10-14 kl. 10:03. Emne: Hvilken gul vokshat ?
Fra samme lokalitet

Hvilken gul vokshat ? (Fra samme lokalitet)
Foto: Ole Martin. Hundested 21-10-2014
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 848)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(645)
#2 Svar postet d. 24-10-14 kl. 10:10. Emne: Hvilken gul vokshat ?
GUL Vokshat Ole - mener jeg, må være meget sikker !!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#3 Kommentar postet d. 24-10-14 kl. 11:01. Emne: Hvilken gul vokshat ?
Hej Per.

Skal det forstås sådan, at du er meget sikker ?

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#4 Kommentar postet d. 24-10-14 kl. 11:06. Emne: Hvilken gul vokshat ?
Ja, på den måde lameltilheftningen, du har vist på billede to, syner - så tør jeg godt stå rank og frejdig derude -uden at frygte Knud , Jens eller Torbjørn -og erklære GUL

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#5 Kommentar postet d. 24-10-14 kl. 11:34. Emne: Hvilken gul vokshat ?
Lidt spøgefuldt -der er jo også Henrik og Ole, Jette og alle de andre....

Det har været en lang vej -de første par år havde jeg store problemer med at skelne og bestemme -især Voksgul og Gul. Det synes jeg nu , at jeg har fået styr på.

Lamellerne på den gule er, som skrevet står -"tilheftede" .Jeg fornemmer, som de "omslutter stokken" , og at der er luft omkring, altså en slags "hul" stokken er nede i, -hvorimod på Voksgul er de BREDT tilvoksede til kort NEDLØBENDE (her synes intet "hul" , når man kigger ned )Lamellerne er altså krøbet lidt ned ad stokken.

Måske er dette "lidt hjemmelavet" , men det får jo så stå sin prøve.

Andre af de gule, Liden Vokshat, som også er lidt rødlig , har jeg fundet et par gange i år. Den bør være nogenlunde problemfri.

For komplettering Orangegylden Vokshat, der har hvid dug på stokken -og uhyre sjælden (Knud har den fra THY) og Grøngul (som Margaretha vist kender)- den har tør hat.

Spidspuklet hører også her til de gule, men volder ikke problemer, synes jeg. Fandt et par stykker i går ved Frederik den Syvendes Kanal, hvor de er ganske talrige, men nu på retur grundet det fremskredne efterår - den er normalt ganske tidlig/en af de første.

Det er en læring, der er livslang. Og jeg går dertil med en ydmyghed overfor de lærde/ overfor vokshattene -

Når man som jeg kun har 3-4 år på bagen, regner jeg mig stadig som "førsteårs lærling" -men håber snart at blive "andenårs lærling" ..... OG med den fremskredne alder bliver jeg aldrig udlært -desværre.

Hvorfor var der ikke nogen på seminariet, der fortalte og viste mig vokshatte"

Hvorfor sagde A.R.Anderson dygtig fotograf og svampemand -min liniefagslærer -ikke noget ???

Det spørgsmål er der kun én, der ved lidt om, nemlig Für /Arne min seminariekammerat. Han skal blive stillet dette spørgsmål aldeles snarest..

Hov, Ole...... det var som at spille et dejligt stykke på pianoet...jeg forglemte tid og sted....

ET godt og fornemt overdrev derovre ved Melby....

Hvor jeg til familiekomsammen spillede i, mon ikke det var Melby Kro....eneste gang, vi har benyttet den lille færge.

Men overdrevet har jeg kun læst om....

Per

Hvilken gul vokshat ? (Lidt spøgefuldt -der er jo også Henrik og Ole, Jette og alle de andre....
Det har været en lang vej)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (942 x 699)
Besvar | Kommentér

Ole Martin
#6 Kommentar postet d. 24-10-14 kl. 12:15. Emne: Hvilken gul vokshat ?
Hej Per.

Du kommer vidt omkring, og jeg kan lige se dig sidde drømmende ved pianoet.

Tak for din bestemmelse af Gul vokshat samt den hjemmestrikkede, men nok ret fornuftige forklaring til adskillelse af nogle af de svære vokshatte.

Du har lidt længere erfaring med disse skønne svampe, end jeg har. Min interesse blev vakt for et par år siden på Melby Overdrev, som jeg giver dig ret i, er et fint overdrev, hvilke der ikke findes mange af på Sjælland.

Det er nu ikke på dette overdrev, at mine seneste vokshatte-fund er gjort. Hvis du ser fotooplysningen, så er Hundested lokaliteten (ca 10 km fra Melby Overdrev). Det er et lille, fåregræsset bakkeparti med lidt Hedelyng midt i byen. I år er det faktisk første gang, jeg

har besøgt dette lille område. Men det var en positiv overraskelse at se så mange vokshatte - både hvide, røde og gule - samt forskellige køllesvampe på det dette sted.

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1832)
#7 Svar postet d. 24-10-14 kl. 13:54. Emne: Hvilken gul vokshat ?
Oles billeder: 1 Voksgul Vokshat & 2 Gul Vokshat

har ikke nærlæst diskussionen, da jeg skal ud efter vokshatte til DBF-ekskursionen i morgen, men i mine øjne har Gul Vokshat næsten altid udrandede lameller (som i Jacob H-C´s nøgle i Danske Storsvampe)

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1832)
#8 Svar postet d. 19-11-14 kl. 10:56. Emne: Hvilken gul vokshat ?
holder stadig på 1 Voksgul Vokshat (tilhæftede lameller, næsten tør hat), 2 Gul Vokshat (udrandede lameller, slimet hat) - og deri regner jeg med, at Per er enig efter sin udredning

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#9 Kommentar postet d. 19-11-14 kl. 11:01. Emne: Hvilken gul vokshat ?
og på billede 1 er nogle lameller netop kort nedløbende (aldrig hos Gul Vokshat)

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator