Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bjarne Nielsen
roderi i danske navne på svampe mellem f-n og atlas (Læst 446 gange) Postet d. 24-10-14 kl. 11:41
latinsk navn Arrhenia Griseopallida,..det er begge parter enige om,..på F-N er det danske navn Bleggrå Navlehat,...på

atlas er det Bleggrå Fontænehat,.det bliver lidt bøvlet når

man skal søge efter dem,.måske skulle der kalibreres lidt så

der kommer lidt overensstemmelse mellem parterne.

Vh.Bjarne

- se linket HER

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#1 Kommentar postet d. 24-10-14 kl. 20:23. Emne: roderi i danske navne på svampe mellem f-n og atlas
Bjarne kom i mine arme...

Du rammer noget så rigtigt her.

F&N, Svampe.dk (Atlas) Nøglerne i Atlas, Felthåndbogen m.v. trænger altsammen til opdatering og synkronisering. Ligeledes er der meget der ikke er i tråd med internationalt anerkendt fungorum. Dette gælder såvel danske som latinske navne. Det har frustreret mig grænseløst og også givet anledning til unødvendige misforståelser i dette forum. Måske en inspiration til et oprydningsprojekt?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 24-10-14 kl. 20:42. Emne: roderi i danske navne på svampe mellem f-n og atlas
Ad fontænehat / navlehat

Svampeforeningens navneudvalg bar hesluttet at da en række af meget forskellige arter (med eller uden tydelige lameller) fra både navlehat (Omphalina) og Arrhenia (til dels tidligere kaldt moskantarel) skal have det nye navn Fontænehat.

Det giver to problemer:

Disse navneskift er endnu ikke implementerede i bestemmelsesnøglerne på svampeatlas, og nogle af de gamle navlehatnavne er ikke implementerede under Fontænehat endnu, da de endnu ikke er behandlede i navneudvalget.

Jeg kan godt se at det er forvirrende, men det vil blive løst!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 24-10-14 kl. 20:49. Emne: roderi i danske navne på svampe mellem f-n og atlas
Niels, hvad mener du konkret i denne situation med modstrid med Index Fungorum (et godt site i lighed med andre gode sites) - lad os få det på bordet!

forfatterne er og kan ikke altid være enige, men konsensu´s nås heldigvis ofte - også der Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bjarne Nielsen
#4 Kommentar postet d. 25-10-14 kl. 10:36. Emne: roderi i danske navne på svampe mellem f-n og atlas
UPS,..dead end,..farvel og tak.

MVH.Bjarne

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#5 Kommentar postet d. 25-10-14 kl. 23:55. Emne: roderi i danske navne på svampe mellem f-n og atlas
Hej Torbjørn.

Det skal vist mest opfattes som en ønskeliste. Jeg ville ønske at: Der blev læst lidt korrektur på de dokumenter vi bruger så meget, d.v.s. F&N + felthåndbogen, Atlas og de deri anbragte nøgler. Altsammen med fokus på de anvendte navne, både danske og latinske. De bærer unægtelig præg af, at være skrevet i forskellige tidsaldre. Jeg ved, at dette er uundgåeligt, qva at man ikke kan gennemgå alt skrevet materiale hver gang et nyt navn kommer på bordet. Jeg vil dog mene, at tiden er moden til at få synkroniseret en del navne, samt at få rettet gamle fejl. Med hensyn til det internationale, er det jeg ønsker mig, at der bliver nævnt når dansk konsensus er forskellig fra det udenlandske.

mvh Niels

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#6 Svar postet d. 26-10-14 kl. 00:05. Emne: roderi i danske navne på svampe mellem f-n og atlas
Tak Niels

Du er velkommen til at sende mig en liste over de navne fra felthåndbogen som du mener skal ændres, så vil jeg gerne se på dem når jeg får tid (det bliver tidligst en gang i november).

I øvrigt vil jeg opfordre dig til at kontakte navneudvalget i svampeforeningen, når du har noget konkret, ang. navnene på atlas, men som før ville jeg være glad for en genpart først Torbjørn

Ps. det ville være rart at høre lidt om din baggrund, kontakt mig gerne privat via profilen!

Noget af vores diskussion her er ret uinteressant for de fleste brugere på sitet, og jeg tror at vi nemmere kan komme ind til kernen af hvad det drejer sig om "på tomandshånd"!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator