Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilken gul svamp? (Læst 478 gange) Postet d. 24-10-14 kl. 14:27
Disse svampe er set i Virksund d.13.9.2014, voksende på gammel mosgroet fyrrestub i fugtig skov/mosepræget miljø. Den største af de to er, anslået, 10-11 cm høj, og hatdiameteren omkring 4-4,5 cm.

Svampemæssigt er jeg ignorant og et fjols tillige, for jeg ved godt, at man gerne skal vise lameller og nok helst også andet, der kræver, at man brækker svampen af, hvis man vil ha'' artsbestemt noget. Og da disse to er helt alene i verden, hvor de står (på vor sommerhusgrund), og fine og iøjnefaldende, har jeg altså ikke kunnet nænne at ødelægge dem. Det er derfor helt OK, hvis de ikke lader sig bestemme alene udfra dette - det har jeg selv været ude om.

Jeg sender to billeder, og krydser fingre.

(fortsættes)

Hvilken gul svamp? (Disse svampe er set i Virksund d.13.9.2014, voksende på gammel mosgroet fyrrestub i fugtig skov/mose)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 1280)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 24-10-14 kl. 14:29. Emne: Hvilken gul svamp?
Her ses stokken måske lidt tydeligere.

Er det muligt at indkredse svampenes ID?

Vh Elisabeth

Hvilken gul svamp? (Her ses stokken måske lidt tydeligere.

Er det muligt at indkredse svampenes ID?

Vh Elisabeth)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1180 x 1280)
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#2 Svar postet d. 24-10-14 kl. 20:07. Emne: Hvilken gul svamp?
Hej Elisabeth.

Du har ret i, at man skal vise lameller, et gennemskåret eksemplar, etc. Alligevel vil jeg vove pelsen og kalde disse for Fibret Flammehat (Gymnopilus junonius syn. G. spectabilis).

mvh Niels.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 24-10-14 kl. 20:33. Emne: Hvilken gul svamp?
Hej Niels

Jeg er enig i din besemmelse men ikke i navnevalget:

Det officielle navn er Gymnopilus spectabilis både i funga nordica, svampeatlas og "allearter", det må vi holde fast i for ikke at skabe forvirring. I funga nordica står der om junonius: "sensu auct. non Fr.), oversat til forståeligt sprog: "ifølge div. forfattere er junonius et synonym til spectabilis, men ikke ifølge Fries der beskrev junonius.

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#4 Kommentar postet d. 24-10-14 kl. 21:04. Emne: Hvilken gul svamp?
Hejsa Torbjørn.

Navnevalget var velovervejet, og jeg havde også forudset muligheden for at dette blev udfordret. Vi kommer lidt tilbage til min gamle kæphest om at man i Danmark er lidt træg til at adoptere det internationalt vedtagne. G. junonius er i følge Index Fungorum det nuværende gyldige navn, og G. spectabilis et ældre synonym. Dette ser ud til at være anerkendt i næsten alle lande. At jeg overhovedet nævnte synonymet var i respekt for, at det stadig anvendes officielt her til lands.

mvh Niels

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 24-10-14 kl. 21:10. Emne: Hvilken gul svamp?
Jeg har forstået budskabet Niels, men du kan ikke hænge din hat på ét internetforum, ligegyldigt hvor godt det er. Jeg er overbevist om at Henning Knudsen (som er god til nomenklatur) har overvejet grundene til at bruge spectabilis meget nøje, det ville undre mig andet.

har dog ikke set nogen egentlig artikel om selve problemet, indtil jeg er blevet overbevist om noget andet, holder jeg naturligvis på spectabilis!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#6 Kommentar postet d. 24-10-14 kl. 21:21. Emne: Hvilken gul svamp?
Hej Niels og Torbjørn,

Jeg indskyder lige en stor tak til jer begge for bestemmelsen. Når I nu er to, der er enige, vil jeg vove at betragte sagen som afgjort. Det var mere, end jeg havde regnet med/fortjent. Takker så mange gange!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#7 Kommentar postet d. 24-10-14 kl. 21:22. Emne: Hvilken gul svamp?
Nu er Index Fungorum ikke et internet-forum, men derimod en officiel mykologisk reference. Jeg kunne ikke drømme om ikke at nævne navnet G. spectabilis i et dansk forum, - kun i et internationalt kunne jeg finde på at udelade det. Jeg tror dog, at vi er nogenlunde enige.

mvh Niels

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 24-10-14 kl. 21:28. Emne: Hvilken gul svamp?
Niels, det jeg forsøger at sige er at Index fungorum er et af flere virkeligt gode og autoritative "sites". I samme åndedrag ved jeg at de ikke altid er enige med andre, og sådan må det nødvendigvis være. Det er ofte et spørgsmål om tid, men naturligvis også reel ueninghed, der opstår ved at man har forskellige baggrunde og erfaringsgrundlag - jeg snakker her forskere imellem!

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#9 Kommentar postet d. 24-10-14 kl. 21:37. Emne: Hvilken gul svamp?
Jo da, sådan er det jo. Vi vil altid opleve at det ypperste bliver bragt i tvivl..

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator