Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Eske Holm
Hvilken fugl uden hoved? (Læst 1354 gange) Postet d. 25-10-14 kl. 13:47
Hej Alle

Denne her blev fundet på en minkfarm ved Karup Å i starten af august. Hovedet er bidt af. Størrelsen er ca. som stillits eller gråsisken. Er der nogen der har et bud på en art?

Hilsen Thomas

Hvilken fugl uden hoved? (Hej Alle

Denne her blev fundet på en minkfarm ved Karup Å i starten af august. Hovedet er bidt af)
Thomas Eske Holm har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 969)
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6311)
#1 Svar postet d. 25-10-14 kl. 15:44. Emne: Hvilken fugl uden hoved?
Uha, normalt ville det have været let nok, for dit billede er jo fint, men lige netop denne ungfugl (alle fjer er vokset ud samtidigt) har været frygteligt "samspilsramt" for de foderbetingede abnorme hvidlige felter findes ikke på nogen sund og rask dansk fugl.

Mit gæt er Gråspurv.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Eske Holm
#2 Kommentar postet d. 26-10-14 kl. 09:38. Emne: Hvilken fugl uden hoved?
Nej, felterne passer ikke rigtig på noget. Kan du uddybe det med føden?

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6311)
#3 Svar postet d. 26-10-14 kl. 10:42. Emne: Hvilken fugl uden hoved?
Ja, det lader til at for ringe kvantitet, eller kvalitet, af føde i fjerenes vækstcyclus kan vise sig ved hvidlige (leucistiske) felter og mønstre i dragten.

Meget kendt er fænomenet hos unge krager, som får hvidbrogede vinger og hale angiveligt pga. ringe føde i ungeperioden.

Noget som hos nogle fuglekiggere har ansporet til syrede teorier om hybridisering med Husskade(!) ............

Jeg prøvede engang i min ungdom at redde en Sumpmejse med brækket vinge ( jvf tråden om kærhøgen med brækket vinge), og udover at den aldrig kom til at flyve ordentligt, og derfor måtte aflives, blev dens fremvoksende fjer lige netop hvidbrogede på samme måde som dit billede viser.

Jeg havde åbenbart ikke kunne give den insekter/larver nok, hvilket førte til at den blev hvidbroget.

Mvh.

Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Eske Holm
#4 Kommentar postet d. 26-10-14 kl. 13:24. Emne: Hvilken fugl uden hoved?
Tak for svaret - så blev jeg lidt klogere

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator