Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Kehlet
Citronbladet skørhat/hummerskørhat. (Læst 622 gange) Postet d. 26-10-14 kl. 08:09
I tråden her bliver der stillet spørgsmål ved et fund af Citronbladet skørhat/hummerskørhat. - se linket HER

Ved et tilfælde var jeg på lokaliteten samme dag billedet i linket blev taget.

Forhistorie: Tilbage i 2012 - se linket HER var mig og Ole Martin på er hyggelig svampetur, på denne tur fandt vi den meget skarptsmagende citronbladet skørhat. Det har siden ærget mig af jeg ikke tog et billede af dem. Se Oles billede i link 2 i tråden.

D. 24.10-2014 var jeg så igen på stedet og kiggede selvfølgelig efter de citronbladede, de var ikke rigtigt fremme, men efter lidt eftersøgning lykkedes det at finde 4 stk. smagen var skarp, lameller citrongule så jeg samlede en kollektion.

Hovedreglen når man samler flere svampe til et billede er at man ikke blander fra flere mycelier, det mistænker jeg måske er sket her.

Hvis man kigger nøje på svampen th, kan man se at det er samme eksemplar som Ole Fandt senere på dagen.

Hvad mener i, er vi ude ren citronbladet, eller blandet citronbladet/hummer, med hummeren th.

Vil lige nævne at jeg ikke smagte på alle frugtlegmer, kun på et af de mindre.

Vh. Thomas

Citronbladet skørhat/hummerskørhat. (I tråden her bliver der stillet spørgsmål ved et fund af Citronbladet skørhat/hummerskørhat. http://)
Thomas Kehlet har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 698)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#1 Kommentar postet d. 26-10-14 kl. 08:12. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Overside af den store, hvis nogen skulle være i tvivl om samme svampe.

Citronbladet skørhat/hummerskørhat. (Overside af den store, hvis nogen skulle være i tvivl om samme svampe.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 544)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#2 Kommentar postet d. 26-10-14 kl. 08:13. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Rettelse.

Hvad mener i, er vi ude ren citronbladet, eller blandet citronbladet/hummer, med hummeren th. (med hummeren tv) Skulle der stå.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 26-10-14 kl. 08:37. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Jeg tror at det store eks. til venstre godt kunne være Hummer-skørhat, især på grund af den mindre blårøde hatfarve, forskellen i lamelfarve er højst subtil. Hvis man lugter (vejret må ikke være for koldt), og smager, så er det jo let nok - - -

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(9)
#4 Svar postet d. 26-10-14 kl. 09:21. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Da jeg fandt svampene i forgårs, lå tre eksemplarer pænt sammen, som om de var arrangeret til fotografering. Det viste sig altså også at være tilfældet. Jeg må indrømmme, at jeg mistænkte dig, Thomas, da det var på dette sted, vi sammen fandt Citronbladet skørhat i 2012. Ærgerligt at jeg ikke mødte dig i fredags, så du kunne have vist mig andre svampe. Der er jo rigtig mange fremme netop nu i Melby Overdrev.

Da jeg sammenlignede mine billeder fra 2012 med de aktuelle, faldt jeg straks over Citronbladet skørhat, men jeg kom alligevel i tvivl, da jeg i Vesterholts bog så billedet af Hummer-skørhat. Det kan derfor godt være, at du, Torbjørn, har ret i at begge arter kan være indblandet på mit foto. Men så må Thomas forklare om de tre svampe, han fandt, stammer fra samme mycelium.

V.h.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#5 Kommentar postet d. 26-10-14 kl. 09:52. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Hej Ole og Torbjørn.

Jeg kommer selv ind på risikoen for sammenblanding her.

"D. 24.10-2014 var jeg så igen på stedet og kiggede selvfølgelig efter de citronbladede, de var ikke rigtigt fremme, men efter lidt eftersøgning lykkedes det at finde 4 stk. smagen var skarp, lameller citrongule så jeg samlede en kollektion" (Jeg kan tilføje at de 4 stk. Ikke stod tæt sammen)

Og vil da mene det er sket her. Da Torbjørn mistænker det samme må den ged være barberet.

Tråden er kun lavet for at undgå yderligere diskusion under Ole Martins billede.

Håber mine billeder har bidraget til afklaring.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#6 Kommentar postet d. 26-10-14 kl. 20:57. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Hej Ole, Skulle nå en færge, så svarede lidt hurtigt før, Ja det ville have været hyggeligt at møde dig derude.

Hils hjemme.

Vh. Thomas

Ps. Et billede fra dagens tur.

Citronbladet skørhat/hummerskørhat. (Hej Ole, Skulle nå en færge, så svarede lidt hurtigt før, Ja det ville have været hyggeligt at møde )
Klik på billedet for original størrelse (900 x 650)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#7 Kommentar postet d. 27-10-14 kl. 12:41. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
den daddelbrune synes at have et godt år i år, så måske havde vi et mediterrant forår?

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#8 Kommentar postet d. 27-10-14 kl. 12:48. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
Hej Henrik, den var ny for mig så en god dag på Nekselø. Da vi var der sammen i 2010 krydsede vi øen lidt nord for den bakke de stod på så kan kan i teorien også have været fremme dengang.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#9 Kommentar postet d. 27-10-14 kl. 13:28. Emne: Citronbladet skørhat/hummerskørhat.
men så burde vi jo have set den

(mener, at den generelt er relativt tidligt fremme - dvs. før end flere andre vokshatte og ofte samtidig med mange blåhatte)

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator