Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tove Lund Bovbjerg
lilla svamp på græsplæne i Kalundborg (Læst 1214 gange) Postet d. 28-10-14 kl. 16:13
Hej

Jeg skrev for noget tid siden om nogle lilla svampe, som vokser i en (halv) cirkel på vores græsplæne. De billeder jeg tilføjede var lidt misvisende; de var taget indenfor nogle timer efter plukning. Jeg har så været nødt til at vente indtil der kom nogle nye. Disse billeder er af nogle ret små, 2½-3 cm, med ca 1 cm tyk stok, i regnvejr, og de er da smukt lilla

Jeg tror stadig på violet hekseringssvamp. Men hvad siger de kloge?

Hilsener,

Tove Lund Bovbjerg

Besvar | Kommentér

Tove Lund Bovbjerg
#1 Kommentar postet d. 28-10-14 kl. 16:14. Emne: lilla svamp på græsplæne i Kalundborg
et billede

lilla svamp på græsplæne i Kalundborg (et billede)
Tove Lund Bovbjerg har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Tove Lund Bovbjerg
#2 Kommentar postet d. 28-10-14 kl. 16:15. Emne: lilla svamp på græsplæne i Kalundborg
..og et mere

lilla svamp på græsplæne i Kalundborg (..og et mere)
Besvar | Kommentér

Tove Lund Bovbjerg
#3 Kommentar postet d. 28-10-14 kl. 16:15. Emne: lilla svamp på græsplæne i Kalundborg
..og et mere

lilla svamp på græsplæne i Kalundborg (..og et mere)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 29-10-14 kl. 07:46. Emne: lilla svamp på græsplæne i Kalundborg
Hej Tove

De er meget små, prøv at fotografere dem igen om et par dage, helst i et langt større motiv, det er vigtigt om hatten er hygrofan (skifter farve efter fugtighedsforholdene, med tydelige grænser mellem farverne), eller ej!

Mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tove Lund Bovbjerg
#5 Kommentar postet d. 29-10-14 kl. 20:52. Emne: lilla svamp på græsplæne i Kalundborg
Hej Torbjørn og mange tak for svar! Det vil jeg gøre - de er der endnu, jeg har slået græsset udenom og venter på at de bliver større. Når de nu står i vores have, og der er en del af dem, vil jeg jo gerne være sikker på hvad de er og om de er spiselige. Vi har en meget svampe-interesseret datter på næsten 6, som glæder sig. For tiden læser vi Politikens Svampebog som godnat-historie

Hilsener,

Tove

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 29-10-14 kl. 21:06. Emne: lilla svamp på græsplæne i Kalundborg
Hej Tove

Dejligt at svampeinteressen breder sig

De omtalte hekseringshatte er spiselige som grundigt varmede, der er vist enkelte som ikke kan tåle dem, selv i tilberedt tilstand, derfor anbefales det stærkt kun at spise ganske lidt af selv anerkendte spisesvampe, de første gange man prøver dem. Jeg ved ikke noget konkret om Spinkel Hekseringshats kvaliteter, men i det mindste er den ikke giftig.

Spørg endelig hvis I kommer i tvivl en anden gang, men det bedste er dog at vise svampene til kendere, det er jo altid sværere at bedømme svampe ud fra fotos. I dette tilfælde er det dog oplagt en af de to arter, mest sandsynligt Violet Hekseringshat.

Hilsen og god jagt,

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tove Lund Bovbjerg
#7 Kommentar postet d. 30-10-14 kl. 20:23. Emne: lilla svamp på græsplæne i Kalundborg
Hej Torben

Tak for svaret - og jeg tror, jeg så vil prøve med en lille portion som det første. Jeg er selv ret sikker på svampe - har plukket dem siden jeg var helt lille sammen med mine forældre - i Finland, hvor jeg er født og opvokset. Men svampene er lidt anderledes her 1000 km længere sydpå, hvorfor jeg gerne vil være på den sikre side.

Lilla svampe har jeg dog aldrig set i Finland... Mange andre, vi finder, er jeg mere sikker på.

Her kommer et nyere billede!

Tak for hjælpen!

Hilsener,

Tove

lilla svamp på græsplæne i Kalundborg (Hej Torben
Tak for svaret - og jeg tror, jeg så vil prøve med en lille portion som det første. Jeg )
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 30-10-14 kl. 20:35. Emne: lilla svamp på græsplæne i Kalundborg
De sidste eks. virker nu meget violette, er du helt sikker på at der ikke er slør på stokken og at sporestøvet ikke er brunt! , et nærbillede af en stok med en del af lamellerne vil kunne afgøre det!

Der er god grund til at være meget tilbageholdende med at anbefale spisesvampe til andre når dokumentationen ikke utvetydigt viser en bestemt art, hertil kommer at det er svært at vurdere dine små motiver!

Mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tove Lund Bovbjerg
#9 Kommentar postet d. 31-10-14 kl. 07:58. Emne: lilla svamp på græsplæne i Kalundborg
Hej igen.

Nu har jeg haft en af svampene med lamellerne nedad på et stykke papir, over natten. Hvide sporer. Og ingen af svampene har slør. Mon ikke jeg er på den sikre side nu?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator