Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
Jeg lander på Skællet Ridderhat, - men... (Læst 471 gange) Postet d. 28-10-14 kl. 19:13
det kan vel næppe passe. Den er jo rødlistet.

I alt 16 stk. fundet i græsklædt vejkant, stående under både en løvfældende busk og graner. 6-8 meter derfra på den anden side af skovvejen står der skovfyr. Nordligst i Rold Skov.

Hatten er 12 cm bred på de største og ældste eksemplarer. Svampens samlede højde også omkring de 12 cm for de ældste.

Hatten føles tør, virker småskællet og trådet/fibret i overfladen.

Stokken er lidt lysere end hatten, men på ældre eksemplarer bliver den meget mørk forneden. Den spidser også til ned mod basis.

Lamellerne er først lyse (også på store eksemplarer) men bliver i løbet af fire dage meget brune.

Kødet er lidt blødt, smagen er mild og duften er lidt "kemisk" eller parfumeret.

En række billeder vedlægges beskrivelsen.

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard

Jeg lander på Skællet Ridderhat, - men... (det kan vel næppe passe. Den er jo rødlistet.
I alt 16 stk. fundet i græsklædt vejkant, stående und)
Foto: Findestedet
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#1 Kommentar postet d. 28-10-14 kl. 19:15. Emne: Jeg lander på Skællet Ridderhat, - men...
Hatten

Jeg lander på Skællet Ridderhat, - men... (Hatten)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#2 Kommentar postet d. 28-10-14 kl. 19:16. Emne: Jeg lander på Skællet Ridderhat, - men...
Med hat og stok.

Jeg lander på Skællet Ridderhat, - men... (Med hat og stok.)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#3 Kommentar postet d. 28-10-14 kl. 19:18. Emne: Jeg lander på Skællet Ridderhat, - men...
Tre udviklingsstadier.

Jeg lander på Skællet Ridderhat, - men... (Tre udviklingsstadier.)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#4 Kommentar postet d. 28-10-14 kl. 19:20. Emne: Jeg lander på Skællet Ridderhat, - men...
Den yngste med "noget fnullerværk" ved lamellerne.

Jeg lander på Skællet Ridderhat, - men... (Den yngste med "noget fnullerværk" ved lamellerne.)
Klik på billedet for original størrelse (1100 x 621)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator