Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve? (Læst 1722 gange) Postet d. 30-10-14 kl. 17:28
Fundet sidste år, ved Grenå skovsø, 14 sept 2013.

Ikke verdens bedste fotos, men måske nok til en bestemmelse.

Jeg har desværre ikke noget længde på den - men fundet på Rubus, hvad R.viridis godt kan findes på.

Den har de 2 tværrækker af hvide vorter på hvert segment

Masken i hovedet kan vel også gå?

Rygfarven er jeg lidt mere "luren ved"

Her er i hvert fald foreløbigt 8 abdominale ben

Hvilke forvekslingsmuligheder er der? - Er der overblik over det?

mvh Kjeld

Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve? (Fundet sidste år, ved Grenå skovsø, 14 sept 2013.
Ikke verdens bedste fotos, men måske nok til en b)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#1 Kommentar postet d. 30-10-14 kl. 17:28. Emne: Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve?
Hoved

Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve? (Hoved)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#2 Kommentar postet d. 30-10-14 kl. 17:29. Emne: Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve?
Det her billede har jeg primært taget med, fordi den her viser en meget svagt mønster af noget fremadvendt kile, dorsalt. Kan det forekomme på R. Viridis?

Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve? (Det her billede har jeg primært taget med, fordi den her viser en meget svagt mønster af noget frema)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 30-10-14 kl. 17:30. Emne: Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve?
Sidste

Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve? (Sidste)
Besvar | Kommentér

Line Sabroe

Svaraktivitet:

(978)
#4 Svar postet d. 24-11-14 kl. 15:24. Emne: Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve?
Hej Kjeld

Nej, det er ikke en Rhogogaster viridis, men en anden af de Rubus-ædende arter, nemlig Tenthredo ferruginea.

Din larve passer med beskrivelsen og illustrationerne af Tenthredo ferruginea i Lorenz & Kraus. Både hovedtegning, rygmønster og de hvide vorters antal og placering er anderledes end hos R. viridis. Et træk, der kendetegner alle arter af Tenthredo undtagen en (t. maculata) er at gangvorterne er uden børster på ydersiden, hvilket fint kan ses på dit øverste foto. R. viridis har 1-4 børster på ydersiden af hver gangvorte.

Larvetiden for T. ferruginea er juli-september, og den bliver optil 20 mm lang. Hovedet er sort foroven med lyse pletter over tindingesømmene og lyst underansigt. Kanten på den sorte hætte buer opad over det lyse pandefelt.

Kroppen er lyst brunlig (kan nok variere lidt), dorsalt med mørke nettegninger og et endnu mørkere kilemønster. Af de 7 tværfolder på abdominalsegmenterne har 2. og 4. fold hver 3-4 hvide keglevorter og nogle korte børster på hver side, den 7. fold har kun børster. 1. poststigmallap har 1 vorte, 2. poststigmallap har 2-3 vorter og substigmallappen har 1-2 vorter. Suprapedallapperne har 2 vorter med undtagelse af dem over thorakalbenene. Thorakalbenenes hofteled har en mørk plet. Alt dette stemmer fint overens med, hvad dine fotos viser.

Du vil ikke få noget ud af at søge efter billeder til sammenligning på nettet, i øvrigt. Der er ikke noget (korrekt) at komme efter.

VH Line

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#5 Kommentar postet d. 24-11-14 kl. 20:24. Emne: Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve?
Vil det sige, at jeg er den første, der har taget et foto af den?

Wow - NU bliver jeg verdensberømt!

Tusind tak for hjælpen, Line

- Den kommer i kartoteket snarest muligt.

hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#6 Kommentar postet d. 24-11-14 kl. 22:01. Emne: Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve?
Hej Line

Jeg fandt faktisk et foto på nettet

- se linket HER

Tror du virkelig, det er helt samme art?

- og beskrivelsen: Sort hoved øverst. Det har min da slet ikke. Nu ved jeg godt at mit kamera laver blåstik - og det havde jeg ikke taget højde for i 2013, men alligevel ..

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#7 Kommentar postet d. 25-11-14 kl. 16:09. Emne: Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve?
Hej Kjeld

Godt at du er vågen. Jeg kom til at lave en fejllæsning med hovedfarven. Der skal stå mørkebrun, ikke sort. For at der ikke skal være nogen tvivl kommer her et ordret citat fra Lorenz & Kraus, og jeg vedlægger også illustrationen:

Oberkopf bis in Augenhöhe dunkelbraun, über den Scheitelfurchen ein heller Fleck. Untere Grenze der Dunkelfärbung konkav, so daß die Stirnplatte hell bleibt (Fig. 68). Untergesicht hellbraun.

Og nej, jeg tror ikke at larven som du linker til er korrekt bestemt. Den er bestemt af Jan Macek på BioLib - se linket HER, og selvom han er en dygtig entomolog, har jeg før set ham tage fejl i netop larveidentifikation, når han udelukkende baserer det på fotos. Han har bestemt hundredvis af arter på BioLib, så indimellem kan det vel slå fejl. Personligt ville jeg slet ikke artsbestemme den pågældende larve pga. manglende detaljer.

Andre Tenthredo arter på rubus er T. mioceras, en bjergart som ikke er fundet i Danmark og dens nære slægtning T. mesomelas, en lavlandsart. Larverne af de to arter er stort set ens, men adskiller sig fra T. ferruginea ved at hætten på hovedet er glinsende sort uden lyse pletter, og den når helt ned til kæberne. Hos T. ferruginea stopper hætten i øjenhøjde. T. mesomelas og mioceras har også mørk ryg, men ikke noget regelmæssigt rygmønster og de er mere behårede. (Kilde: H. Weiffenbach (1988), Zur Kenntnis einiger Symphytenlarven).

VH Line

Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve? (Hej Kjeld

Godt at du er vågen. Jeg kom til at lave en fejllæsning med hovedfarven. Der skal stå <)
Line Sabroe har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#8 Kommentar postet d. 25-11-14 kl. 16:54. Emne: Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve?
Jeg kan sagtens følge dig - billedet, jeg linker til, er "elendigt" - men hvad jeg jo ikke kan vide er, om den er kommet fra "avl" og der bare efterfølgende er taget et dårligt foto (en slags bevismateriale - som intet alligevel beviser )

Men mit største problem er nu, at min ser ud til at have BLÅ maske på hovedet, ikke hverken brun eller sort...

Men igen: Fotos ... ? - De er ikke altid lige "regelrette" ift gengivelse af farvenuancer.

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#9 Kommentar postet d. 25-11-14 kl. 17:38. Emne: Skulle den her kunne være Rhogogaster Viridis-larve?
Eller hvad med denne her med rødt hoved og nakkeskjold - fundet på EOL - som Tenthredo ferruginea!

- se linket HER

Jeg har kommenteret det! ... ha.ha.

(hvis du ikke kan læse kommentaren, så har jeg foreslået noget ala Toplet halvspinder (Ochropacha duplaris)

- se linket HER

PS: Burde "vi" ikke kommentere, når nogle bestemmelser var forkerte. Jeg ved godt, at det ville være et stort arbejde og gøre en "rimeligt upopulær", men på den anden side:

Der ligger så meget vrøvl ude på nettet, som bare forvirrer.

Det er da en overvejelse værd.

hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator