Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
10. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
Mit bedste bud er Skærmhat, - men... (Læst 627 gange) Postet d. 04-11-14 kl. 14:08
...jeg kan ikke få de forskellige iagttagelser til at harmonere.

De er fundet i vejkant i granplantage den 24.10. Rold Skov. Fugtigt vejr. Ganske store: op til 15 cm i højde og hatdiameter. Lamellerne frie og lidt mere brune end det fremgår af billedet. Lugten er noteret som behagelig - er "ræddikeagtig" behagelig? (Jan Vesterholts beskrivelse).

Det mest bemærkelsesværdige var umiddelbart stokken, hvor fibrene snoede sig blødt i længderetningen. Ingen farveskift.

Umiddelbart kommer jeg til at lande på Sodfarvet Skærmhat, men kan slet ikke få det til at passe med voksestedet.

Er der en løsning eller forsvinder den i dagens tåge?

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard

Mit bedste bud er Skærmhat, - men... (...jeg kan ikke få de forskellige iagttagelser til at harmonere.
De er fundet i vejkant i granplant)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#1 Kommentar postet d. 04-11-14 kl. 14:13. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Underside og stok.

Mit bedste bud er Skærmhat, - men... (Underside og stok.)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#2 Kommentar postet d. 04-11-14 kl. 14:15. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Gennemskåret.

Mit bedste bud er Skærmhat, - men... (Gennemskåret.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 452)
Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3015)
#3 Svar postet d. 04-11-14 kl. 14:18. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Det ligner en Sodfarvet skærmhat, men i Svampeatlas gøres der opmærksom på at der er flere arter? og især fund fra nåletræ vil man gerne se nærmere på. Tørret materiale sendes til:

Thomas Læssøe, Universitetsparken 15, 2100 Kbh. Ø

De har travlt med at validere fund så det kan tage nogen tid at få et svar.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#4 Svar postet d. 04-11-14 kl. 17:38. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Hej Karl

Hvis du tørrer materialet og lægger fundet ind på svampeatlas (- se linket HER), så vil jeg gerne mikroskopere det. Der er to almindelige forvekslingsmuligheder på nåletræ nemlig Tidlig Skærmhat (Pluteus primus= og Plantage-Skærmhat (P. pouzarianus), de kan kun bestemmes med sikkerhed ved mikroskopi af hathuden. Min erfaring er at de ikke lugter så ubehageligt, som Sodfarvet Skærmhat.

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#5 Svar postet d. 04-11-14 kl. 21:27. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Det er sodfarvet skærmhat.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#6 Svar postet d. 04-11-14 kl. 22:53. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Jeg ser frem til en begrundelse Thomas!

I atlasnøglen nævnes der intet om synlige, kun mikroskopiske forskelle mellem arterne. - se linket HER, nøglepunkterne 10-13 og 22-24!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#7 Svar postet d. 04-11-14 kl. 22:56. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Jeg vil gerne tilføje, at min erfaring med forvekslingsmulighederne er at de har en mindre rå ræddikelugt, end Sodfarvet, ja noget mere behagelig.

Jeg ved godt at Sodfarvet Skærmhat er kendt fra nåletræ, men endnu har jeg kun set de to forvekslingsmuligheder der. Torbjørn

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#8 Kommentar postet d. 06-11-14 kl. 00:58. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Tak til Aksel, Thomas og Torbjørn for input i tråden .

Jeg har været i skoven i et forsøg på at indfange den ovenfor viste Skærmhat. Det mislykkedes. Men i samme gran-område (max 50 m fra oprindelige fundsted) fandt jeg 4 svampe, der godt kunne være mindre brødre til den første:

De var mindre - kun hatdiameter på 5-6 cm og frugtlegemet lidt højere. Hat brun.

Stokken stadig tydelig snoet fibret. Mørkest og fnugget/skællet lige under hatten. Hul.

Lameller frie. Hatkødet ser temmelig tyndt ud i forhold til den store, som det hele startede med.

Lugten er lidt "kemisk" eller parfumeret - behagelig. Smagen mild uden påfaldende indtryk.

Jeg vedlægger fire billeder til "bedømmelse".

Hvis det vurderes, at det er relevant med en mikroskopi, skal jeg gerne sende materiale ind. Et par hatte er lagt til tørring for tilfældets skyld.

A propos indsendelse: Hvordan? I lufttæt pose?

Venlig hilsen

Karl

Mit bedste bud er Skærmhat, - men... (Tak til Aksel, Thomas og Torbjørn for input i tråden :-).
Jeg har været i skoven i et forsøg på at )
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#9 postet d. 06-11-14 kl. 01:00. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Hatten.

Mit bedste bud er Skærmhat, - men... (Hatten.)
Klik på billedet for original størrelse (900 x 508)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator