Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Dagens naturoplevelse -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
Overdrevstur november 2014 (Læst 605 gange) Postet d. 04-11-14 kl. 18:23
Igår var jeg for første gang i år på en indsamklingstur til et fremragende kvæggræsset overdrev, Høgdal, SØ for Silkeborg. På det sene tidspunkt havde jeg ikke regnet med at finde noget særligt, men to fund gjorde ig mere end almindeligt glad, nemlig den smukke Purpur-Køllesvamp (Clavaria zollingeri) og Rødmende Alfahat, den første er truet, den anden akut truet. De findes med års mellemrum på overdrev med lang kontinuitet, og er kun fundet en halv snes steder i Danmark. Den første fandtes på et nyt sted, og blev sidste fundet i 2006. Den sidste optrådte på samme mycelium som tidligere. Jeg er ikke nær færdig med at bestemme de øvrige fund, men også den halvsjældne Strågul Køllesvamp må nævnes!

Torbjørn

Overdrevstur november 2014 (Igår var jeg for første gang i år på en indsamklingstur til et fremragende kvæggræsset overdrev, Høg)
Torbjørn Borgen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (650 x 488)
Kommentér

Torbjørn Borgen
#1 postet d. 04-11-14 kl. 18:25. Emne: Overdrevstur november 2014
Her kommer så Purpur-Køllesvamp

Overdrevstur november 2014 (Her kommer så Purpur-Køllesvamp

)
Torbjørn Borgen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (650 x 488)
Kommentér

Thomas Kehlet
#2 Kommentar postet d. 06-11-14 kl. 18:10. Emne: Overdrevstur november 2014
Hold da op

Vh. Thomas

Kommentér

Thomas Kehlet
#3 Kommentar postet d. 06-11-14 kl. 18:14. Emne: Overdrevstur november 2014
Og en fed art at få i galleriet - se linket HER

Kan vi ikke få et farveskift i rødt (status sjælden).

Vh. Thomas

Kommentér

Bjarne Nielsen
#4 Kommentar postet d. 06-11-14 kl. 18:17. Emne: Overdrevstur november 2014
Ja det virker sgu inspirerende,.har gennemtrævlet 3 km overdrev de sidste 2 dage,.det kunne jo være .

Vh.Bjarne

Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 06-11-14 kl. 18:18. Emne: Overdrevstur november 2014
Tak Thomas - jeg har ændret hyppigheden og sat rødlistestatus på (truet / EN), det var smuttet i første omgang! Torbjørn

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator