Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
10. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
Kan Almindelig netbladhat bekræftes? (Læst 447 gange) Postet d. 04-11-14 kl. 21:36
Voksede i græsplæne med bøgetræer.

Kan Almindelig netbladhat bekræftes? (Voksede i græsplæne med bøgetræer.)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#1 Svar postet d. 04-11-14 kl. 21:53. Emne: Kan Almindelig netbladhat bekræftes?
Hej Bodil

Nej, det kan ikke bekræftes. Voksestedet taget i betragtning er der større chance for Paxillus obscurisporus som endnu ikke har et dansk navn. Den kan kendes fra Almindelig Netbladhat på, at stokken tilspidser nedefter og at sporefarven er olivenbrun og ikke dybt rødbrun. Endelig er der også mulighed for P. validus, men den er vist ikke helt så almindelig.

mvh Niels.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 04-11-14 kl. 23:07. Emne: Kan Almindelig netbladhat bekræftes?
Enig i at der skal mere til, men det er obscurisporus som har rustbrunt til rødbrunt sporestøv. "The dark horse" er Paxillus vernalis, som vi i DK ikke har nogen klar opfattelse af Torbjørn

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#3 Kommentar postet d. 04-11-14 kl. 23:15. Emne: Kan Almindelig netbladhat bekræftes?
Åh nej - Niels - den har jeg hørt før - havde et længere forløb sidste år med en tilsvarende problematik ... Det kan være, jeg orker at plukke een af de andre, for at tage sporestøv fra den (men sidste år var det umuligt at få en tilsvarende svamp - fra et andet sted i byen - til at passe med kombinationen af stok og sporestøv!)

Så vi må se, hvad fremtiden byder på

Jeg lader tråden stå så længe ...

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#4 Kommentar postet d. 04-11-14 kl. 23:17. Emne: Kan Almindelig netbladhat bekræftes?
Tak Torbjørn, jo det er naturligvis den almindelige der har olivenbrunt støv. M.h.t. Vernalis, - er der registreret fund i eller i nærheden af DK?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 04-11-14 kl. 23:19. Emne: Kan Almindelig netbladhat bekræftes?
Der er 4 godkendte fund af vernalis i DK, fra 2006 og 2007, desværre uden fotos eller kommentarer!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#6 Kommentar postet d. 05-11-14 kl. 00:30. Emne: Kan Almindelig netbladhat bekræftes?
Jeg bliver godt nok forvirret på et højere niveau ... Men jeg skal nok prøve med det sporeafkast i morgen (hvis altså græsslåmaskinen ikke har været der!!!)

Men nu, da Torbjørn alligevel er på banen (du kan jo nok ikke undvære os alligevel ) - vil du så ikke lige kigge på denne fra september - og eventuelt kommentere, om du er enig??

- se linket HER

PS: Torbjørn, kan du eventuelt huske vores diskussion om den svamp fra sidste år? - hvor jeg iøvrigt tror, jeg opgav til sidst ... (man kan overveje, om "livet er for kort til netbladhat" )

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#7 Svar postet d. 05-11-14 kl. 07:21. Emne: Kan Almindelig netbladhat bekræftes?
Hej Bodil

Livet er ikke for kort til netbladhatte. Jeg tror det vil være lærerigt hvis du laver sporeafkastet på samme måde hver gang! - nemlig på hvidt papir, og lader svampen stå under et glas eller krus i 1-2 døgn, så får du sammenlignenlige resultater ud af det. det lykkes givet vis ikke hver gang, nogle gangen er svampen for ung, andre gange blot træt, men det vil lykkes bedre efterhånden som du får mere erfaring

Torbjørn

(ps, jeg skal lige øve mig i ikke at være så aktiv som tidligere - bl.a. ved at vælge mine tråde / bestemmelsesbidrag med omhu)

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#8 Kommentar postet d. 05-11-14 kl. 17:12. Emne: Kan Almindelig netbladhat bekræftes?
Og STORT SUK --- Græsslåmaskinen havde netop været der, da jeg kom med kniv og kurv

Så jeg må nok arkivere denne indtil jeg eventuelt støder på den igen!

Jeg er heller ikke sikker på, at stokken spidser til nedadtil.

Da jeg i går beskar stokken uheldigt, har jeg fundet originalbilledet frem igen - så I får lige et billede, hvor stokken er "intakt" - men desværre ikke fotograferet i den rette vinkel (her koncentrerede jeg mig om lamellerne ...)

Nu må vi se ...

Kan Almindelig netbladhat bekræftes? (Og STORT SUK --- Græsslåmaskinen havde netop været der, da jeg kom med kniv og kurv :-(
Så jeg må n)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#9 Kommentar postet d. 05-11-14 kl. 23:43. Emne: Kan Almindelig netbladhat bekræftes?
ØV, - den stok ser ellers interessant ud!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator