Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. november 2014

Mikroskop og kamera - rigt illustreret

Jeg har ligesom mange andre her kæmpet med udfordringen at tage billeder af meget små ting - typisk gennem stereolup eller mikroskop. Forskelligt er blevet prøvet, men jeg tror, at jeg endelig har fundet en løsning, der giver gode resultater, og som kan forbedres yderligere med mere rutine.

Når jeg af og til laver mikroskopipræparater, sker det, at jeg gerne vil tage billeder af dem også, og hidtil har jeg enten brugt Bresser MikroCam 5 MP eller hele det store udtræk med Canons 65 mm-linse trukket ud i fuld længde (5x) og 2 x 25 mm mellemring.

Den første løsning er nederen! Fem megapixels er simpelthen for lidt, og producerer grynede billeder, især hvis man stakker af nogle skud. Den anden løsning laver super billeder, men opstillingen er skrøbelig, og den mindste rystelse skaber kaos. Den giver trods alt cirka 100 gange forstørrelse, så der skal ingenting til.

Men så var det jeg faldt over Canon and Nikon SLR/DSLR Camera Adapter for Microscopes fra AmScope. Den kan bare drejes på kameraet som et objektiv, og via en adapter sættes på mikroskopet. Jeg købte min på ebay. Den er ikke helt billig, og du bliver bonet for told og skat og moms bagefter. Den sælges åbenbart kun fra USA. Men jeg synes, den var pengene værd efter at have leget med den!

Der er (selvfølgelig) ingen blændekontrol, så man må eksperimentere sig frem til en passende lukketid og iso, men det er ikke svært at finde noget, der passer.

Den eneste lille anke jeg har indtil videre, er, at den adapterring, der skrues fast på mikroskopets tredje øje, ikke på tilsvarende vis kan fastgøres på kamerasiden. Dvs at kameraet kan drejes frit hele vejen rundt, hvad der jo ikke er særlig hjælpsomt, hvis man vil lave et billede stakket af mange skud, så man skal være forsigtig, også selvom man bruger trådudløser.

Med mikroskopets finjustering finder man ud af, hvor mange grader der skal drejes, for at alle detaljer kommer i fokus, og så er det bare at gå i gang. På denne måde kan der laves meget dybe stakninger, men så langt er jeg ikke kommet endnu. Husk den rigtige hvidbalance - typisk "tungsten".

Men til illustrationerne :-)


De senest indberettede arter i Naturbasen: