Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Walther Gritsch
Mikroskop og kamera - rigt illustreret (Læst 3763 gange) Postet d. 04-11-14 kl. 22:51
Jeg har ligesom mange andre her kæmpet med udfordringen at tage billeder af meget små ting - typisk gennem stereolup eller mikroskop. Forskelligt er blevet prøvet, men jeg tror, at jeg endelig har fundet en løsning, der giver gode resultater, og som kan forbedres yderligere med mere rutine.

Når jeg af og til laver mikroskopipræparater, sker det, at jeg gerne vil tage billeder af dem også, og hidtil har jeg enten brugt Bresser MikroCam 5 MP eller hele det store udtræk med Canons 65 mm-linse trukket ud i fuld længde (5x) og 2 x 25 mm mellemring.

Den første løsning er nederen! Fem megapixels er simpelthen for lidt, og producerer grynede billeder, især hvis man stakker af nogle skud. Den anden løsning laver super billeder, men opstillingen er skrøbelig, og den mindste rystelse skaber kaos. Den giver trods alt cirka 100 gange forstørrelse, så der skal ingenting til.

Men så var det jeg faldt over Canon and Nikon SLR/DSLR Camera Adapter for Microscopes fra AmScope. Den kan bare drejes på kameraet som et objektiv, og via en adapter sættes på mikroskopet. Jeg købte min på ebay. Den er ikke helt billig, og du bliver bonet for told og skat og moms bagefter. Den sælges åbenbart kun fra USA. Men jeg synes, den var pengene værd efter at have leget med den!

Der er (selvfølgelig) ingen blændekontrol, så man må eksperimentere sig frem til en passende lukketid og iso, men det er ikke svært at finde noget, der passer.

Den eneste lille anke jeg har indtil videre, er, at den adapterring, der skrues fast på mikroskopets tredje øje, ikke på tilsvarende vis kan fastgøres på kamerasiden. Dvs at kameraet kan drejes frit hele vejen rundt, hvad der jo ikke er særlig hjælpsomt, hvis man vil lave et billede stakket af mange skud, så man skal være forsigtig, også selvom man bruger trådudløser.

Med mikroskopets finjustering finder man ud af, hvor mange grader der skal drejes, for at alle detaljer kommer i fokus, og så er det bare at gå i gang. På denne måde kan der laves meget dybe stakninger, men så langt er jeg ikke kommet endnu. Husk den rigtige hvidbalance - typisk "tungsten".

Men til illustrationerne

Kommentér

Walther Gritsch
#1 Kommentar postet d. 04-11-14 kl. 22:53. Emne: Mikroskop og kamera - rigt illustreret
En lille blå æske...

Mikroskop og kamera - rigt illustreret (En lille blå æske...)
Walther Gritsch har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Kommentér

Walther Gritsch
#2 Kommentar postet d. 04-11-14 kl. 22:54. Emne: Mikroskop og kamera - rigt illustreret
Indholdet og et kamera... Dårlig fotograf

Mikroskop og kamera - rigt illustreret (Indholdet og et kamera... Dårlig fotograf ;-))
Kommentér

Walther Gritsch
#3 Kommentar postet d. 04-11-14 kl. 22:54. Emne: Mikroskop og kamera - rigt illustreret
Dimsen monteret...

Mikroskop og kamera - rigt illustreret (Dimsen monteret...)
Kommentér

Walther Gritsch
#4 Kommentar postet d. 04-11-14 kl. 22:55. Emne: Mikroskop og kamera - rigt illustreret
Kamera + adapter forenet med mikroskopet...

Mikroskop og kamera - rigt illustreret (Kamera + adapter forenet med mikroskopet...)
Kommentér

Walther Gritsch
#5 Kommentar postet d. 04-11-14 kl. 22:58. Emne: Mikroskop og kamera - rigt illustreret
Lidt til sammenligning.

Jeg har brugt aedeaguskomplekset fra Amiota filipes som model.

Billedet her er taget med Bresser MikroCam 5 MP og stakket af et antal skud. Jeg husker ikke hvor mange. Det er tydeligt, at 5 MP ikke er tilstrækkeligt til at lave et klart billede!

Mikroskop og kamera - rigt illustreret (Lidt til sammenligning. 
Jeg har brugt aedeaguskomplekset fra Amiota filipes som model.
Billedet h)
Kommentér

Walther Gritsch
#6 Kommentar postet d. 04-11-14 kl. 23:00. Emne: Mikroskop og kamera - rigt illustreret
Dette skud er lavet med Canon EOS 50D + MP-E 65mm 1:2,8 1-5x + 50 mm mellemring.

Opløsningen er meget bedre, men udstyret er tungt at arbejde med - helt bogstaveligt. Og det tager en krig at fokusere.

Mikroskop og kamera - rigt illustreret (Dette skud er lavet med Canon EOS 50D + MP-E 65mm 1:2,8 1-5x + 50 mm mellemring.
Opløsningen er meg)
Kommentér

Walther Gritsch
#7 Kommentar postet d. 04-11-14 kl. 23:03. Emne: Mikroskop og kamera - rigt illustreret
Det nyeste skud med Canon and Nikon SLR/DSLR Camera Adapter for Microscopes... Stakket af 17 enkeltbilleder, hvilket er meget færre, end der kunne have været, men det er kun et forsøg.

Mikroskop og kamera - rigt illustreret (Det nyeste skud med Canon and Nikon SLR/DSLR Camera Adapter for Microscopes... Stakket af 17 enkeltb)
Kommentér

Walther Gritsch
#8 Kommentar postet d. 04-11-14 kl. 23:05. Emne: Mikroskop og kamera - rigt illustreret
Og til aller sidst de tre varianter ved siden af hinanden, så man kan se den positive udvikling. Lidt ligesom menneskets udvikling fra venstre mod højre

Walther

Mikroskop og kamera - rigt illustreret (Og til aller sidst de tre varianter ved siden af hinanden, så man kan se den positive udvikling. Lid)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 400)
Kommentér

Jørn Bittcher
#9 Kommentar postet d. 04-11-14 kl. 23:50. Emne: Mikroskop og kamera - rigt illustreret
Hej Walther.

Spændende beretning om et interessant emne! Dejligt opløftende, når vedholdende eksperimenteren giver en positiv udvikling af resultaterne.

Jeg er dog ikke helt enig med dig når du skriver, at "5 MP ikke er tilstrækkeligt til at lave et klart billede". Det er tydeligt, at dit Bresser MikroCam giver det ringeste resultat af de her viste. Men jeg føler mig ret overbevist om, at det måske snarere skyldes dårligere optiske egenskaber og en ringere sensor end antallet af pixels. Der kan godt nok være mange skarpe detaljer på en god 5 MP sensor, hvis optikkens opløsningsevne kan levere det.

Er Bresser billedet taget gennem samme mikroskop som Amscope billedet?

hilsner, Jørn

Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator