Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. november 2014

Atomaria nigriventris?

Jeg sidder og kigger lidt i arkivet, og stødte på denne Atomaria fra Stilling, Skanderborg Kommune, d 23. september.

Jeg ved godt de er meget svære, men nu har jeg altså alligevel kastet mig ud i det ;-) .

Nu har jeg ikke længde på dyret, så det gør det jo kun sværere.

På colpolon er Atomaria nigriventris nok det bedste match ( www.colpolon.biol.uni.wroc.pl/atomaria-nigriventris ) men der er mange arter der mangler billeder af.

Så jeg har kigget lidt i Danmarks Fauna bind 55. Underslægten må være "Atomaria s. str.", da følehornene ikke er indledet længere fra hinanden end de er fra øjnene og da 1. følehornsled er betydeligt længere end 2. led.

Herefter følger forvekslingsmulighederne med mit eksemplar:

A. umbrina - udelukkes bl.a. pga. kraftige følehorn og det 5. følehornsled der ikke er længere end bredt.

A. puncticollis udelukkes bl.a. pga. de lidt for brede dækvinger og tydeligt mere spredt punktering på pronotum ( www.colpolon.biol.uni.wroc.pl/atomaria-puncticollis )

A. nigriventris:

"Nærtstående til de to foregående med adskilt fra dem ved betydelig mindre størrelse, smallere krop, lidt mindre kraftige følehorn og forholdsvis mindre pronotum. Fra A. umbrina skelnes den yderligere ved oftest tydeligt længere end bredt 5. følehornsled..."

Mit dyr er tydeligt smallere end A. puncticollis (se ovenstående link). Jeg har ikke kunnet finde billeder af A. umbrina til sammenligning, men mit dyr har i hvert fald ikke kraftige følehorn og det 5. følehornsled er tydeligt længere end bredt hvilket skulle udelukke A. umbrina.

Og:

"Brunlig, hoved, pronotum og vingedækkernes forreste del ofte mørkere, følehorn og ben brungule. Pronotum c. 1/3 bredere end langt, betydeligt smallere end vingedækkerne, punkturen kraftig, siderne kun svagt rundede,

baghjørnerne afrundet stumpvinklede. Vingedækkernes punktur fortil omtrent af samme styrke som pronotums"

Passer også fint til mit dyr.

Derefter følger A. bella som er nærtstående til A. umbrina, men kendes fra de 3 foregående ved finere punktur på pronotum.

Men jeg tror jeg har stirret mig blind på den. Hvad siger i, er den god nok, eller er det endnu for usikkert?

Mvh. Mathias


Foto: Mathias Holm

De senest indberettede arter i Naturbasen: