Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
Pigsvamp - men hvilken? (Læst 460 gange) Postet d. 10-11-14 kl. 15:28
Jeg må med skam melde, at jeg blev så benovet over at finde en pigsvamp, at jeg rent glemte lugt og smag ...

Den voksede tilsyneladende alene i en bøgeskov (man ved dog aldrig, hvad der kan gemme sig under alle de blade, der ligger i skovbunden!)

Den er kødet - og de bløde piggene "skubbes let af" ...

Pigsvamp - men hvilken? (Jeg må med skam melde, at jeg blev så benovet over at finde en pigsvamp, at jeg rent glemte lugt og )
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#1 Kommentar postet d. 10-11-14 kl. 15:29. Emne: Pigsvamp - men hvilken?
-

Pigsvamp - men hvilken? (-)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#2 Kommentar postet d. 10-11-14 kl. 15:30. Emne: Pigsvamp - men hvilken?
-

Pigsvamp - men hvilken? (-)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 10-11-14 kl. 16:29. Emne: Pigsvamp - men hvilken?
Hej Bodil

Jeg antager at pigsvampen er fra en af de fede løvskove i Kolding-området, så bliver jeg dig svar skyldig. Der er flere arter men vi har ingen redskaber til bestemmelse af dem, nøglen i atlas er allerede forældet!

De mest erfarne, Thomas Læssøe og Jens H. Petersen, taler om type 1, 2, 3 osv. baseret på farve, lugt og smag, mens jeg har for lidt erfaring til at blande mig.

Mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#4 Kommentar postet d. 10-11-14 kl. 22:16. Emne: Pigsvamp - men hvilken?
Hej Torbjørn, jeg ved ikke om du regner Rødding for at høre med til "Kolding-egnen" (Kolding ligger trods alt 35 km herfra ) - men jeg tror da nok, at vi her i Rødding også har "fede jorder" (det er bl.a. derfor jeg skal langt af led, for at finde eksempelvis vokshatte )

Skal jeg bare opgive den, eller mener du, jeg bør indrapportere den til Atlas - efter at jeg evt. har smagt og lugtet til den (i morgen)?

PS.: Tak fordi du tog dig tid til at svare, selvom den ikke kan bestemmes!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#5 Svar postet d. 10-11-14 kl. 22:24. Emne: Pigsvamp - men hvilken?
Du kan godt prøve at lægge den på atlas Bodil, med lidt tørret materiale, men jeg kunne godt forestille mig at den vil blive afvist, da der kun er et, gammelt eks.

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#6 Kommentar postet d. 10-11-14 kl. 22:40. Emne: Pigsvamp - men hvilken?
Jeg tror jeg opgiver så - og vil holde øje næsten gang - eller måske bare næste år

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator