Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Søgaard Hansen
Cis jacquemartii? (Læst 786 gange) Postet d. 13-11-14 kl. 20:34
Kan denne Cis mon bestemmes?

Fundet i en gammel tøndersvamp i Jægersborg Dyrehave 2. november 2014. Den måler knap 2,2 mm.

10 antenneled og en spids på ydersiden af det forreste skinneben tyder på en art i slægten Cis, men herefter bliver det rimeligt kompliceret

Blev ikke rigtig meget klogere af at tjekke bind 56 af Danmarks fauna. Fotos og tekst på følgende hjemmesider gav dog nogle kandidater.

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Pronotum og dækvinger stort set uden synlige hår passer bl.a. med disse som alle mere eller mindre ligner: C. castaneus/C. alter/C. nitidus (samme art?), C. glabratus, C. jacquemartii og C. lineatocribratus.

Blandt disse fire kan jeg bedst få C. jacquemartii til at passe. Da pronotums form synes at udelukke castaneus/alter/nitidus og nok også glabratus? Og størrelsen passer dårligt med lineatocribratus, som vist er noget mindre?

Vh. Jens

Cis jacquemartii? (Kan denne Cis mon bestemmes?

Fundet i en gammel tøndersvamp i Jægersborg Dyrehave 2. november 201)
Jens Søgaard Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1118 x 836)
Besvar | Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#1 Kommentar postet d. 13-11-14 kl. 20:39. Emne: Cis jacquemartii?
Foto 2

Cis jacquemartii? (Foto 2)
Klik på billedet for original størrelse (1090 x 800)
Besvar | Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#2 Kommentar postet d. 13-11-14 kl. 20:40. Emne: Cis jacquemartii?
Foto 3

Cis jacquemartii? (Foto 3)
Klik på billedet for original størrelse (768 x 592)
Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#3 Kommentar postet d. 19-12-14 kl. 19:46. Emne: Cis jacquemartii?
Hej Jens.

Jeg ved ikke om du allerede har opdaget dette, men prøv at læs i Danmarks Fauna bd. 56, side 156 under C. nitidus (som nu er opslittet til C. castaneus, C. jacquemartii og vistnok også C. glabratus). Her nævnes det at pronotums forhjørner er afgørende, se også mit indlæg her:

- se linket HER

På dit 3. foto fornemmer man lige nøjagtigt at spidsen er retvinklet, hvilket passer med C. jacquemartii (i mit ovennævnte indlæg kom jeg fejlagtigt til at nævne at denne skulle have stumpvinklede forhjørner, men dette giver C. glabratus eller C. linaetocribratus).

Mit dyr i indlægget her er sikkert også C. jacquemartii som i følge rødlisten er den mest almindelige.

- se linket HER

Men nu må vi se hvad Klaus eller andre svarer til mit indlæg - det skulle ikke undre mig hvis det er mere kompliceret end som så .

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#4 Kommentar postet d. 19-12-14 kl. 21:45. Emne: Cis jacquemartii?
Jeg må hellere lige rette mig selv her også. C. castaneus indgår slet ikke i Danmarks Fauna. C. nitidus og C. alter er synonymer.

Dette ændrer dog ikke ved, at din må være Cis jacquemartii.

Besvar | Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#5 Kommentar postet d. 29-03-17 kl. 21:21. Emne: Cis jacquemartii?
Hej Mathias,

Tak for ID Faldt tilfældigt over denne tråd igen og kan i dag se at dette, som formodet er Cis jacquemartii. Dette vil den nu blive indtastet som.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator