Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
12. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
Hvilken huesvamp i mos - løvtræsbevoksning (Læst 315 gange) Postet d. 21-11-14 kl. 14:55
Jeg kunne ikke lugte noget specielt ...

Den største (afbillede) svamp har ca. 2 cm hatbredde.

Hvilken huesvamp i mos - løvtræsbevoksning (Jeg kunne ikke lugte noget specielt ...
Den største (afbillede) svamp har ca. 2 cm hatbredde.)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 21-11-14 kl. 15:05. Emne: Hvilken huesvamp i mos - løvtræsbevoksning
Hej Bodil

Det er rimeligvis Jod-Huesvamp, lugten er variabel, og jeg kan ikke altid selv lugte den. Jeg er begyndt at feltbestemme den, lyse farver, ingen sej stok, ingen mælk, tætte lameller uden farvet æg, og som forekommer i mos. Hatranden er som regel udpræget stribet (det er ikke tilfældet på dit nærbillede), så jeg er ikke sikker i dette tilfælde).

Hvis du ikke har den fra dit område tidligere, så kunne du lægge den ind på atlas og tørre et eks. for en sikkerheds skyld (den bliver godt nok autogodkendt - men det kan vi jo ændre på!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#2 Kommentar postet d. 21-11-14 kl. 21:37. Emne: Hvilken huesvamp i mos - løvtræsbevoksning
Hej Torbjørn, jeg skal se, hvad jeg kan gøre - Jeg er ikke i mit eget område, idet jeg passer børnebørn p.t. i Hjørring. Jeg kan dog se, at den ikke er registreret her (heller ikke i Atlas)- Jeg tvivler på, at jeg når forbi igen (for at samle belæg til tørring), da jeg ikke kan komme derhen med en barnevogn

Så kan det vel ikke betale sig, at indrapportere den?

2 kommentarer til din beskrivelse:

1)Jeg forstår ikke, at du beskriver lamellerne som "tætte" ...

2) Hvis du kigger på billedudsnittet i midten, så ser du da tydeligt striberne på den øverst til højre ... (altså ikke forstørrelsen!)

hilsen, Bodil

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 21-11-14 kl. 21:57. Emne: Hvilken huesvamp i mos - løvtræsbevoksning
Hej Bodil

I huesvampesammenhæng er lamellerne tætte! Jeg kan godt set at det eks. er stribet, men det er ikke meget i forholdt til hvad jeg har set, og så synes den hat virker lidt dugget, hvilket jeg studser lidt over. Jeg synes bestemt du skal lægge den ind, det kan hr. Læssøe afgøre på et blikøje.

ja der er mange andre gode og nyttige ting i livet end svampe, selv slås jeg med koralerne i juleoratoriet, glæder mig til 1. øvegang på søndag.

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#4 Kommentar postet d. 21-11-14 kl. 22:24. Emne: Hvilken huesvamp i mos - løvtræsbevoksning
Det ser ud til, du har mange talenter! - Mit sangtalent begrænser sig til at synge i et ganske almindeligt "egnskor" hvor vi nok ikke har resourcer til de store værker - vi er i slige tilfælde bl.a. afhængig af et professionelt akompagnement - men skønt at synge i kor!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#5 Svar postet d. 21-11-14 kl. 22:28. Emne: Hvilken huesvamp i mos - løvtræsbevoksning
Ja det gør jeg også til hverdag men når man får en invitation til at deltage i et stort værk, oven i købet gamle J.S.Bach, så kan vi ikke lade være

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#6 Kommentar postet d. 21-11-14 kl. 23:44. Emne: Hvilken huesvamp i mos - løvtræsbevoksning
Nå - ok - den er jeg med på - her nede har vi et samarbejde med de andre såkaldte "grænsekor" - og vi er nogle, der har været med til bl.a. Fynsk Forår og Elverskud

Hyggeligt at udveksle andet end svampekendetegn!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator