Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
8. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henning Larsen
Monsterzoom (Læst 2500 gange) Postet d. 26-11-14 kl. 17:20
På nettet er der såkaldte monsterzoom objektiver. De koster typisk 1000-2000 kr. Er der nogen af jer, der har et sådant objektiv eller har prøvet et, og er det værd at investere i?

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#1 Svar postet d. 26-11-14 kl. 22:45. Emne: Monsterzoom
Hvis du mener noget a la denne Walimex (= Samyang) 650-1300 mm bl. 8-16 til ca. 2400,- kr. (- se linket HER) så er svaret nej:

Lav lysstyrke, laaang brændvidde (og dermed kort skarphedsdybde) og manuel fokusering = stort set umuligt at stille skarpt. Og 2400 kr. minus moms, fortjeneste, transport, udgifter til produktion og råstoffer osv. = næppe megen optisk kvalitet tilbage.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#2 Kommentar postet d. 26-11-14 kl. 23:16. Emne: Monsterzoom
Henning; stol blot helt på Anders'' svar - han er i min optik en af de absolut mest vidende og erfarne (og velvilligt besvarende) inden for denne kategori......

Mvh

En anden "amatørfotograf"

Besvar | Kommentér

Henning Larsen
#3 Kommentar postet d. 27-11-14 kl. 02:10. Emne: Monsterzoom
Ja næsten. Jeg tænker på walimex pro 500/6,3DX til 1500 kr eller Doerr Danubia Germany Tele-Objektiv 8,0/500mm se:

- se linket HER

Jeg skal købe mit første digitale spejlreflekskamera måske Nikon D3300 til 2400 kr. Hvad siger du til Nikon AF-S NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR til 1500 kr. Er det et godt objektiv til natur/fugle fotografi?

Eller brugt som nyt nikon d40x -Af-S Nikkor 18-55mm og Tamron 70-300mm til 900 kr.

Eller Sony dsc hx400v med 50x zoom og Zeiss objektiv til 2500 kr.

Hvad vil du anbefale?

Besvar | Kommentér

Henning Larsen
#4 Kommentar postet d. 27-11-14 kl. 02:19. Emne: Monsterzoom
Rettelse. Det skal være dette link

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(74)
#5 Svar postet d. 27-11-14 kl. 17:24. Emne: Monsterzoom
Jeg ville holde mig væk fra Dörr objektiverne. Deres 420-800 har lige været testet i det tyske tidsskrift Naturfoto. Sådan set rimelig skarphed, men kombinationen af dårlig lysstærke og manuel fokus gør objektivet meget svært at anvende i praksis. Det vil også gælde for det objektiv, du linker til.

Desværre er der ingen meget billige genveje til et godt teleobjektiv.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#6 Svar postet d. 27-11-14 kl. 20:32. Emne: Monsterzoom
Lige en begrebsafklaring: et zoomobjektiv har variabel brændvidde (fx 70-300 mm) - og et de nævnte objektiver har fast brændvidde (500 mm).

Som nævnt: Begge de nævnte 500''er er så lyssvage, at de er tæt ved umulige at fokusere manuelt, hvis billedet skal være skarpt. Ikke kun pga. den lave lysstyrke, men også fordi, at på moderne spejlreflekskameraer er matskiven slet ikke designet til at stille skarpt på, men til at give et klart, lyst og "pænt" billede at kigge på, mens autofokussen klare fokuseringen. Dertil kommer, at vore dages digitalkameraer med høj opløsning stiller meget, meget større krav til at kunne stille skarpt, når man sammenligner med gode, gamle film og deres meget lavere opløsning.

Husk også, at på spejlobjektivet (Walimex Pro 500/6,3) gengives alle uskarpe højlys som lysende, cirkelrunde "vaniljekranse" - og det er ikke kønt.

Den nævnte Nikon 55-300 er version I, nu afløst af en II''er, og nok derfor så billigt. Til 1500 kr. er der ikke meget spildt, når du beslutter, at det nok er bedre at spare op til et "rigtigt" teleobjektiv, fx en 300/4 (+ evt. 1,4x telekonverter) med meget hurtigere autofokus og meget bedre optik. Det samme gælder nok for de andre nævnte billige zoomobjektiver: Pris og kvalitet plejer at følges ad. Her må du så selv finde den rette balance mellem pris, kvalitet, behov og pengepung.

Se et par testrapporter her: - se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

De såkaldte "superzoomkameraer" har flere gange været vendt her. Problemet er typisk, at autofokussen er for langsom til fx fuglefoto; især fugle i flugt. Ved ikke, om Sony HX400V er en undtagelse. Men en længste brændvidde svarende til 1200 mm (ca. = en kikkert med 24 x forstørrelse) er altså det rene pjat: Totalt umuligt at holde roligt nok til skarpe billeder. Hvorfor laver man så den slags kameraer med mega-monster meget zoom?: Fordi man kan og nogle tror, det er godt.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henning Larsen
#7 Kommentar postet d. 27-11-14 kl. 22:35. Emne: Monsterzoom
Tak til alle for kompetente svar. Jeg vil så ikke købe de nævnte monsterzoom objektiver, men måske prøve Nikon 55-300 version 2 til 1500 kr. eller et af de andre nævnte.

Vil desuden afprøve mit gamle Carl Zeiss Tessar 50mm F2,8 på det nye Nikon D3300 eller Nikon D5300

Jeg vender tilbage med mine erfaringer.

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#8 Svar postet d. 28-11-14 kl. 00:57. Emne: Monsterzoom
"Vil desuden afprøve mit gamle Carl Zeiss Tessar 50mm F2,8 på det nye Nikon D3300 eller Nikon D5300."

Well, det går næppe, hvis objektivet er et med M42 (42 mm) skruegevind - som nok er det mest sandsynlige. På M42-objektiver er basisafstanden ("flange distance") fra bajonet til film-/sensorplan på 45,46 mm - og på Nikon er den 46,5 mm. M.a.o. skal objektivet monteres ca. 1 mm inde i kameraet, hvis der skal kunne stilles skarpt på uendeligt. Og det kan man ikke. Derfor fås der kun M42-adaptere til brug på Nikon-kameraer, som enten ikke kan stille skarpt på uendeligt eller som har en korrektionslinse af tvivlsom kvalitet. Se fx - se linket HER

Når det gælder adaptere, så man kan sætte objektiver med bajonettype X på kameramærke Y, er det især kameraerne fra Canon og med Micro 4/3-sensor, som trækker de længste strå. De har nemlig en kortere basisafstand end de fleste andre bajonettyper (Canon EOS: 44 mm og Micro 4/3: 19,25 mm), og dermed er der her plads til en adapter uden at objektivet først skal under kirurgens sav, kniv og skruetrækker for at gøre objektivet fysisk kort nok til kameraet. - se linket HER

PS: Og Nikon AF-S DX VR 55-300 f/4.5-5.6G ED II koster vist nærmere 3000 kr. i almindelig handel og vandel. - se linket HER og - se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henning Larsen
#9 Kommentar postet d. 28-11-14 kl. 13:39. Emne: Monsterzoom
Er så spændt på om Zeiss objektivet passer og virker med uendelig. Der er adapter til Nikon.

Angående Nikon AF-S DX VR 55-300 f/4.5-5.6G ED så koster det 1500 kr med forsendelse hos en Hongkong forhandler. Vedkommende får gode anmeldelser på Trustpilot (9,2), og der er ikke toldafgifter.

- se linket HER

Samme sted koster f.x. Tamron 150-600 F:5/6,3 DI VC USD 6150 kr

Jeg vil gerne have din kommentar til webstedet.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator