Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Worm
SKal jeg købe et 180mm macro objektiv? (Læst 1171 gange) Postet d. 27-11-14 kl. 17:27
Hej Alle sammen.

Jeg har brug for noget kvalificeret hjælp ang. macro objektiver. Jeg tager stort set kun macro billeder og bruger et Canon 70D med et Tamron 90mm macro objektiv, hvilket jeg er virkeligt glad for.

Mit helt store motiv er guldsmedene og er ude så meget jeg kan om sommeren, men de er som bekendt ret sky.

Jeg er om i tror jeg ville få stor glæde af f.eks. Tamrons 180mm macro? (mærke ikke vigtig)

Jeg skal tage næsten alle mine billeder uden stativ og jeg er i tvivl om, det er muligt at bruge håndholdt til stillesiddende motiver og stadig have skarpheden?

Jeg håber der er nogen herinde der har erfaringen og kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen.

Michael

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen

Svaraktivitet:

(9)
#1 Svar postet d. 27-11-14 kl. 20:02. Emne: SKal jeg købe et 180mm macro objektiv?
Hej Michael

180 mm på Canon crop kamera "svarer til" 252 mm på et FF kamera. Jeg har i over ti år brugt 180 mm makro, men jeg bruger nærmest altid monopod og vippehoved. Sidste år havde jeg dog held med at skyde håndholdt i et par dage i Canada, inden min kuffert med monopod ankom forsinket fra flyselskabet. Jeg var naturligvis meget opmærksom på at bruge hurtige lukkertider og gjorde mig umage, men det er meget uvant for mig at fotografere vandnymfer håndholdt. Jeg skyder med 180/2.8 OS fra Sigma (med Canon FF), og det vejer 1600 g. De andre objektiver Sigma/Canon/Tamron f/3.5 vejer omkring 1000 g. Men den nye Sigma har stabillisator, der dog ikke er helt så effektiv ved nærbilleder som ved uendelig.

Jeg bruger autofokus en del de sidste par år, dog ofte kun som hjælp.

Jeg synes 252 mm er langt til håndholdt makro, specielt hvis man som mig aldrig bruger flash. Der er dog ikke nogen tvivl om at det er muligt, men lukkertider på 1/60 sekund er nok ikke brugbart, som det faktisk er for mig under gunstige forhold. I Canada brugte jeg vist noget lignende 1/300 sek. indtil jeg fik pind under objektivet igen.

Generelt kan jeg bedre li'' billeder af guldsmede taget med længere tele istedet for noget der ligner 100 mm. Men dit 90 mm på Canon med lille sensor, er jo faktisk "ganske langt". Skifter du fra 90 til 180 mm, kan det være en ide at løfte iso op et trin for alle billeder, så hvor du førhen brugte iso 200 er 400 nok at foretrække.

Generelt synes jeg man kan slippe afsted med ret store blænder, f.eks. f/5.6 til f/8, så hvis du bruger f/16 meget nu, kan større blænder jo også give muligheden for hurtigere lukkertider ved bibeholdt iso.

Lad endelig tråden stå åbent stykke tid. Måske andre har noget på hjertet, og jeg kunne selv have ligeså .-)

mvh Erland

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#2 Kommentar postet d. 27-11-14 kl. 20:09. Emne: SKal jeg købe et 180mm macro objektiv?
Her en vandnymfe håndholdt:

- se linket HER

ƒ/8.0 180.0 mm 1/320 iso400

Her med monopod, samme art:

- se linket HER

ƒ/7.1 180.0 mm 1/160 iso400

I begge tilfælde med stabillisator.

mvh Erland

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#3 Kommentar postet d. 27-11-14 kl. 20:26. Emne: SKal jeg købe et 180mm macro objektiv?
Kan se at den nye Tamron kun vejer 820g.

- se linket HER

Forresten er 252 mm, som jeg fejlagtigt skrev, brændvidden for en 180 mm med 1,4 konverter.

På et Canon "crop" har en 180 mm en "effektiv brændvidde" på 288 mm. (180x1.6)

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(74)
#4 Svar postet d. 27-11-14 kl. 20:47. Emne: SKal jeg købe et 180mm macro objektiv?
Sigma laver em 150 mm, som vægtmæssigt m.m. ligger midt mellem de nævnte objektiver: - se linket HER

Jeg har selv brugt objektivet med succes den forgangne sommer.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#5 Kommentar postet d. 27-11-14 kl. 21:27. Emne: SKal jeg købe et 180mm macro objektiv?
Ja, det glemte jeg helt, den nyeste 150 mm med OS (stabillisator) er det oplagte valg. Har selv brugt Sigma 180/3.5 og Sigma 150/2.8 (gamle uden stabillisator), og altså nu fortrinsvist 180/2.8 OS

Besvar | Kommentér

jens veilgaard vendelbo
#6 Kommentar postet d. 27-11-14 kl. 21:53. Emne: SKal jeg købe et 180mm macro objektiv?
Hej. Har også brugt sigma 150mm i sommers (det nye med is)

og er rigtig godt tilfreds med det.

vh/Jens

SKal jeg købe et 180mm macro objektiv? (Hej. Har også brugt sigma 150mm i sommers (det nye med is)
og er rigtig godt tilfreds med det.
vh/)
Foto: håndholdt
Klik på billedet for original størrelse (1111 x 822)
Besvar | Kommentér

Michael Worm
#7 Kommentar postet d. 28-11-14 kl. 07:46. Emne: SKal jeg købe et 180mm macro objektiv?
Hej Erland.

Tak for dine svar.

De var meget brugbare.

Ang. dine to vandnymfer, så er der en for mig stor forskel på skarpheden med og uden monopod udover farverne.

Jeg har ingen monopod, men skal helt sikkert have en, hvis jeg skal have 180mm macro.

Jeg har 3 tripods i forskellige højder og kunnen, men jeg bruger dem aldrig, for jeg synes de er alt for besværlige i naturen og hvis jeg skal stille et op, så er min guldsmed nok væk. Jeg har også en virkeligt dårligt ryg, skulder og ene arm, og er nød til, at begrænse min vægt på kameraturene, men underligt nok har jeg ikke tænkt i monopod, så tak for det

Mvh

Michael

Besvar | Kommentér

Michael Worm
#8 Kommentar postet d. 28-11-14 kl. 08:02. Emne: SKal jeg købe et 180mm macro objektiv?
Hej Erland.

Ville du, hvis du var mig og gerne ville lidt tættere på guldsmedene så vælge et 150mm, for at gøre det lidt nemmere med vægt og kontrollen over objektivet eller satse på et 180mm med monopod?

Jeg ved ikke om jeg lavede en fejl ved at acceptere et svar. Betyder det så at tråden ikke er åben mere og hvis det gør, kan jeg så ændre noget ved det?

Er lidt misundelig på din Canada tur. Det må være en enorm oplevelse.

Jeg tager selv til USA næste år. Enten i maj eller september, hvor jeg skal igennem sydstaterne fra Florida til øst Texas og så op til Oklahoma og øst til Georgia på en 4 ugers tur. Det glæder jeg mig til som et lille barn.

Nå det var lidt udenfor emnet

Mvh

Michael

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator