Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Historiske artsdata -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tora Finderup Nielsen
1. side - Aalborg 1820 af H. Beck (Læst 1230 gange) Postet d. 28-11-14 kl. 12:27
H. Beck 1820

Fortegnelse over Planter med tydelige Blomster fundne vildvoxende i Egnen om Aalborg, 1820

1. side af 26

Manuskript fundet i TBU-arkivet på Botanisk museum af Henrich Henrichsen Beck (1799 - 1863). H. Beck dimitterede i Naturhistorie i 1818 og blev siden rimelig kendt som zoolog, dog har han også bedrevet dette ret flotte og udførlige manuskript om planterne omkring Aalborg.

Hvis nogen har bud på undersøgelsens udbredelsesområde, modtages dette også gerne.

1. side - Aalborg 1820 af H. Beck (H. Beck 1820
Fortegnelse over Planter med tydelige Blomster fundne vildvoxende i Egnen om Aalborg, )
Foto: 1. side - Aalborg 1820 af H. Beck
Klik på billedet for original størrelse (777 x 500)
Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(1)
#1 Svar postet d. 28-11-14 kl. 12:32. Emne: 1. side - Aalborg 1820 af H. Beck
Hvad er det du ønsker? Umiddelbart er skriften let læselig og artsnavnene er med undtagelse af Salicornia herbacea som i dag. Han skriver bla. om stranden ved Løkken og om Limfjorden, så vi er i det nordjyske.

Besvar | Kommentér

Tora Finderup Nielsen
#2 Kommentar postet d. 28-11-14 kl. 12:40. Emne: 1. side - Aalborg 1820 af H. Beck
Hej Jens Christian,

Ja, du har ret, det er rimeligt læseligt, både artsnavne og steder.

Det jeg ønsker er hjælp til er den tidskrævende del, at skrive Becks artsnavne ind elektronisk sammen med en tolkning til et moderne navn. Ideelt ønsker jeg derfor i kommentarfeltet en liste over gamle og nye navne, samt hvad der er anvendt til tolkningen. Dette ville være en kæmpe hjælp for mig, samtidig med at jeg tænker at det kunne være interessant for andre at kigge på disse kilder.

Det er dog et forsøg, så om folk har lyst til at deltage i denne stafet må komme an på en prøve!

Tak for din kommentar, det var måske ikke så let forståeligt ud fra min intro-tekst.

Venligst Tora

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#3 Kommentar postet d. 28-11-14 kl. 12:53. Emne: 1. side - Aalborg 1820 af H. Beck
Når man lige får indlægget til introduktionen med ( - se linket HER), så bliver intentionen lidt nemmere at forstå

Jeg ville da gerne hjælpe i det omfang, jeg kan. Men selv med styrke +2.0 i brillerne kan jeg ikke læse hvad der står. Med kun gråtoner må det være muligt at lave en langt større opløsning i billedfilen.

Besvar | Kommentér

Tora Finderup Nielsen
#4 Kommentar postet d. 28-11-14 kl. 13:08. Emne: 1. side - Aalborg 1820 af H. Beck
Hej Stig,

Tak for din kommentar med linket, ja, det skal med - måske jeg skal gøre det mere tydeligt. Tak.

Billedopløsningen er et generelt problem ja. Jeg har selvfølgelig filen i en bedre opløsning, men det er F&N''s max på 150kb der sætter begrænsningen.. Jeg skal arbejde på det, tak for din ide med gråtonerne, jeg skal se hvad jeg kan gøre og uploade et nyt billede.

Hvis du er interesseret, vil jeg også meget gerne sende dig hele eller dele af filen i god opløsning?

- Er du mere interesseret i andre dele af Danmark, har jeg også brug for transskribering af meget andet, så sig gerne til.

Venlig hilsen

Tora

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#5 Kommentar postet d. 28-11-14 kl. 13:48. Emne: 1. side - Aalborg 1820 af H. Beck
Gerne, Tora, men så skal jeg jo lige spørge til evt. deadlines, for man har jo kun fritiden at gøre godt med

Besvar | Kommentér

Tora Finderup Nielsen
#6 Kommentar postet d. 28-11-14 kl. 13:57. Emne: 1. side - Aalborg 1820 af H. Beck
Jeg har har nu gjort det gråtone, men syntes ikke det hjælper det store på størrelsen.

Er kvaliteten høj nok til at læse på skærmen, hvis jeg oploader en halv side af gangen som her?

Venligst Tora

1. side - Aalborg 1820 af H. Beck (Jeg har har nu gjort det gråtone, men syntes ikke det hjælper det store på størrelsen.
Er kvalitete)
Foto: 1. side - Aalborg 1820 af H. Beck
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#7 Kommentar postet d. 28-11-14 kl. 14:21. Emne: 1. side - Aalborg 1820 af H. Beck
Det er i hvert fald betydeligt bedre.

En lidt lavere jpeg kvalitet burde ikke betyde alverden, så de kan måske endda blive endnu større og tydeligere?

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(1)
#8 Svar postet d. 28-11-14 kl. 14:57. Emne: 1. side - Aalborg 1820 af H. Beck
Salicornia europaea_ Funden ved Løkken og sjælden i Nordjylland

Hippuris vulgaris: temmelig almindelig I Kjær; ved Sødnerstanden, den røde Bod osv.

Zostera marina: Kaldes Almindelig Ålegræs og bruges foruden til gærder, tage og gødning, også meget hyppig til at bedække urter og kål med om vinteren. Hyppig i Limfjorden.

Ligustrum vulgare og Syringa vulgaris træffes hyppigere i haverrne og i lystskove fx ved ?Sønderiks?kilde

Fraxinus excelsio: Ask, Esk findes hyppigere ved huse og omkring haver end i skovene

Veronica spicata. Sjælden, på Røddalbakker ved Limfjorden i nordsiden af Ålborg.

Veronica serpyllifolia: på diger og lave marker temmelig almindelig: ved Kjærsmølle på ?????bakker osv.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou
#9 Kommentar postet d. 28-11-14 kl. 15:03. Emne: 1. side - Aalborg 1820 af H. Beck
?Sønderiks?kilde kan se af de andre sider, at der skal stå Frederikskilde.

Røddal hedder vel Rørdal i dag. Det er Ålborg-området med Ajstruplund, Lundby Bakker osv.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator