Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Maarbjerg
Stacking (Læst 1554 gange) Postet d. 03-12-14 kl. 20:54
Jeg har Photoshop 7.og Photoshop elements 5. Kan de programmer stacke eller er de for gamle?

Kan nogen anbefale et gratis program, der er let at bruge?

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(9)
#1 Svar postet d. 03-12-14 kl. 21:04. Emne: Stacking
Jeg ved ikke, om de to versioner af Photoshop kan stacke, men jeg har selv kun lidt erfaring med stacking og har stor fornøjelse af Combine ZP - se linket HER

Det er gratis - ser ret primitivt ud - og det fungerer fint til mit brug. Ikke super hurtigt på min maskine, men det er nok materiellet, der burde opgraderes.

Mvh Lars Jørgen

Besvar | Kommentér

Kim Søvæld

Svaraktivitet:

(1)
#2 Svar postet d. 03-12-14 kl. 21:33. Emne: Stacking
Et godt "Gratis" program kan jeg ikke lige komme i tanke. Hvis man ønsker bare lidt kvalitet, så koster det lidt Jeg kan anbefale Helicon Focus - se linket HER Det er billigt og meget brugernemt M.v.h. Kim Søvæld

Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg
#3 Kommentar postet d. 03-12-14 kl. 21:55. Emne: Stacking
Tak, det prøver jeg.

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#4 Kommentar postet d. 03-12-14 kl. 22:09. Emne: Stacking
Kjeld Brem, som bl.a. tager nogle fantastiske larvefotos, stacker manuelt - tror selv han kalder det husmandsstacking

Han forklarer en del om teknikken her - se linket HER (fra indlæg #6 og frem).

Som han selv nævner, så er det absolut ikke state-of-the-art udstyr han bruger (hverken hardware eller software), men han får state-of-the-art resultater ud af det!

Besvar | Kommentér

Finn Krone
#5 Kommentar postet d. 03-12-14 kl. 22:27. Emne: Stacking
Jeg ved ikke rigtigt, om kloning er tilladt. Eller samme resultat ved brug af Layers i Photoshop fx. Men det ser jo ud til, at stacking accepteres. Er det automatisk hvad?

Så vil jeg da også ... for det er ret nemt

Vh Finn

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#6 Kommentar postet d. 03-12-14 kl. 22:35. Emne: Stacking
Som jeg lige har nævnt i en anden tråd, så kan jeg ikke få øje på noget i retningslinierne her - se linket HER der skulle udelukke stacking.

Om man så synes det gør noget godt for fotoet, kan der være delte meninger om. Jeg synes som regel at stackede fotos ser fantastiske ud - men der er også noget lidt ''kunstigt'' over dem

Besvar | Kommentér

Finn Krone
#7 Svar postet d. 03-12-14 kl. 22:47. Emne: Stacking
#6 Henrik - nej, kræene så skarpe som efter stacking gør det i hvert faldt for mig sværere at IDe dyrene ret ofte. For det er ikke sådan, vi ser dem (i hvert fald ikke de helt små).

Hvis du stacker, er det en serie billeder af samme object, der automatisk lægges sammen til et skarpt billede. Når Kjeld taler om kloning - og især kloning af måske 2 forskellige individer - er det nok at gå lidt videre. Ved hjælp af Layers det samme, måske?

Men igen: Lad os få diskussionen herom. Hvor går grænsen?

Vh Finn

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#8 Kommentar postet d. 03-12-14 kl. 22:58. Emne: Stacking
Jeg gør ikke selv noget i den slags - bl.a. fordi jeg godt kan lide ''naturlige'' fotos. Men boltrer mig dog lystigt med justering af lys/kontrast osv.

Umiddelbart vil jeg synes, at det i alt fald bør være en betingelse, at der klones/stackes fotos af samme individ indenfor en meget kort tidsramme. Altså lidt a la den slags optagelser man får ved ''rigtig'' stacking.

Der må være myriader af fejlmuligheder, hvis man begynder at blande forskellige individer...

Besvar | Kommentér

Finn Krone
#9 Kommentar postet d. 03-12-14 kl. 23:06. Emne: Stacking
#8 Henrik. Enig. Diskusssionen bør nok fortsætte her i tråden. Men fortsætter også (bl.a. pga. mig) også i - se linket HER

Nok svært at lave stacking med levende dyr, i hvert fald 2 forskellige individer. Kloning måske noget lettere. Og man kan lave fejl, hvis der er flere af tilsyneladende samme art, der kravler rundt ved fotograferingen.

Vh Finn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator