Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Thomas
Brune fløjlklædte knolder på pæle (Læst 569 gange) Postet d. 06-12-14 kl. 19:37
Er der nogen der har en ide til hvad dette er for noget. De var at finde på nogle gamle pæle ved strandparkeringen i Tisvilde ved østenden af Tisvilde Hegn. Den jeg har fotograferet er vel 10 cm tværs over. Overfladen var nærmest fløjlsagtig, men hele svampen virkede meget hård, sådan hen i retning af tøndersvamp. Billedet er blevet lidt for lyst, farven er gen i retning af lys mælkechokolade. Pælene var ret gamle og ret henfaldne, så jeg har ingen ide om træsorten.

Lars Thomas

Brune fløjlklædte knolder på pæle (Er der nogen der har en ide til hvad dette er for noget. De var at finde på nogle gamle pæle ved str)
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (770 x 1178)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 07-12-14 kl. 10:42. Emne: Brune fløjlklædte knolder på pæle
Jeg synes slimsvampen Støvpude.

Ole

Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen

Svaraktivitet:

(101)
#2 Svar postet d. 07-12-14 kl. 10:50. Emne: Brune fløjlklædte knolder på pæle
Helt sikkert en Reticularia og det ligner jo meget R.lycoperdon-

trods årstiden

- se linket HER

Hilsen

Annemette

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 07-12-14 kl. 10:58. Emne: Brune fløjlklædte knolder på pæle
Hej alle

Jeg har intet bud men farven er forkert til Skinnende Støvpude, og så mangler jeg den pergamentagtige overflade som denne art får når den nærmer sig modning. Måske en af de andre i slægten - dog ikke noget jeg kan klare!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#4 Kommentar postet d. 07-12-14 kl. 14:32. Emne: Brune fløjlklædte knolder på pæle
Modne støvpuder er da også mere porøse, og ikke hårde som tøndersvampe?

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#5 Kommentar postet d. 07-12-14 kl. 14:35. Emne: Brune fløjlklædte knolder på pæle
Jeg tog en mindre en med hjem, der kunne brækkes af pælen, og den føles nærmest som et stykke krydsfiner, så jeg forstår det ikke rigtigt. Jeg kender godt skinnende støvpude, den har jeg haft adskillige af i haven ved mit sommerhus, og de var betydeligt mere bløde end denne her.

Lars Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 07-12-14 kl. 14:43. Emne: Brune fløjlklædte knolder på pæle
Jamen, så er det nok en umoden poresvamp, der ikke nåede længere i år!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#7 Kommentar postet d. 07-12-14 kl. 16:03. Emne: Brune fløjlklædte knolder på pæle
Den får lov at fare - jeg kan jo altid tjekke pælene hvis jeg kommer derop til næste år.

Lars Thomas

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#8 Kommentar postet d. 07-12-14 kl. 19:27. Emne: Brune fløjlklædte knolder på pæle
Jeg retirerer naturligvis.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator