Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
11. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Ulrik
Småfluer i Thuja (Læst 659 gange) Postet d. 07-12-14 kl. 09:59
Ved at ryste genboens store Thuja, drysser der mange overvintrende smådyr ned, deriblandt en del forskellige små frit- og bananfluer etc. Et hurtigt drys i går gav bl.a. disse 4, jeg nåede at tage enkelte billeder af. Er der nogen af dem, der kan få et slægtsnavn, og er der evt. nogle, der potentielt er interessante? I så fald får træet en ny tur snarest.

Vh Poul

Småfluer i Thuja (Ved at ryste genboens store Thuja, drysser der mange overvintrende smådyr ned, deriblandt en del for)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (960 x 718)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#1 Kommentar postet d. 07-12-14 kl. 09:59. Emne: Småfluer i Thuja
Dyr 2

Småfluer i Thuja (Dyr 2)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#2 Kommentar postet d. 07-12-14 kl. 09:59. Emne: Småfluer i Thuja
Dyr 3

Småfluer i Thuja (Dyr 3)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#3 Kommentar postet d. 07-12-14 kl. 10:00. Emne: Småfluer i Thuja
Dyr 4

Småfluer i Thuja (Dyr 4)
Besvar | Kommentér

Jeremy Richardson

Svaraktivitet:

(277)
#4 Svar postet d. 07-12-14 kl. 12:06. Emne: Småfluer i Thuja
Hej Poul,

dyr 1 Asteia amoena

dyr 2 Fritflue Elachiptera enten tuberculifera eller cf. cornuta eller nr. cornuta

dyr 3 Vandflue Psilopa nitidula

dyr 4 en Sphaerocerid som kan ses ved den større første bag tarsus, men jeg kan ikke sige mere om familien

mvh,

Jeremy

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(13636)
#5 Svar postet d. 07-12-14 kl. 12:27. Emne: Småfluer i Thuja
Dyr #4 er Ischiolepta sp.

Walther

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#6 Kommentar postet d. 07-12-14 kl. 15:21. Emne: Småfluer i Thuja
Tusind tak, Jeremy og Walther,

Jeg var kun nået frem til slægten på fritfluen. De andre fluer var jeg helt på bar bund med, men jeg er glad for, at nr. 1 og 3 er tilpas karakteristiske til at bestemme. Jeg vil kigge efter nr. 4 ved lejlighed. Det er jo en slægt, som Walther er glad for, kan jeg læse i en gl. tråd

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Niels Schøler

Ny på F&N
#7 Kommentar postet d. 27-04-21 kl. 15:46. Emne: Småfluer i Thuja
Vi har en thuja busk der er 5 m høj og , hvor der sidste år var virkelig mange småfluer, som passer bedst med billederne 1 og 2 af hhv. Asteia amoena og Elachiptera sp.

De har overvintre i alle sprækker i det meste af huset, og vi har fået en sværm ind, hver gang vi har åbnet et vindue som de har benyttet til overvintring. Men nu her i april er de er væk eller i det mindste meget fåtallige.

Jeg synes ellers min insektbog er ret omfattende, men disse arter kan jeg ikke slå op.

Fluerne endte med at blive ret plagsomme, og vi har overvejet noget grimt, men hvis det er gået i sig selv eller har fundet en balance er det jo fint.

Kan vi forvente, at de kommer tilbage?

Har de nogen predatorer? Vi har masser af de klassiske havefugle i haven, men tager fuglene dem?

Småfluer i Thuja (Vi har en thuja busk der er 5 m høj og , hvor der sidste år var virkelig mange småfluer, som passer )
Foto: Thuja busken
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(13636)
#8 Svar postet d. 27-04-21 kl. 19:39. Emne: Småfluer i Thuja
Det er umuligt at svare på uden lig på bordet ... Men den klassiske indendørsovervintrer er fritfluen Thaumatomyia notata og andre i samme slægt. Og det tit i store mængder!

Der skal med andre ord indsamles nogle belæg i sprit, som kan sendes til mig. Så skal jeg nok bestemme dem.

Om thujaen overhovedet spiller nogen rolle i forbindelse med overvintrende småfluer indendørs, er jeg lidt tvivlende overfor, men det er ikke et område, hvor jeg har nogen særlig viden.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator