Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampedyr og slimsvampe -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inger Pisarski
Grædende svampedyr? (Læst 1342 gange) Postet d. 20-08-07 kl. 08:58
Jeg fandt denne her i går under en tur i rød/fyrgranskov nær Billund. Der var såvidt jeg kunne se kun denne ene, jeg har aldrig set noget lignende før, er der nogen der ved hvad det er for en ting?

Grædende svampedyr? (Jeg fandt denne her i går under en tur i rød/fyrgranskov nær Billund. Der var såvidt jeg kunne se ku)
Foto: Inger Pisarski
Kommentér

Anne Svendsen
#1 postet d. 20-08-07 kl. 13:51. Emne: Grædende svampedyr?
Kan det være en lille ny svamp af arten "rodfordærver"?

Jeg har tidligere i år fundet en del, og nogle af de små så sådan ud.

VH

Anne

Kommentér

Inger Pisarski
#2 postet d. 20-08-07 kl. 21:12. Emne: Grædende svampedyr?
Ja nu ved jeg ikke ret meget om svampe, men rodfordærver passer godt nok med voksestedet, som var rødgranskov, med mange fældede/vindfældede træer. Men jeg kan da ikke få det til at passe med dens udseende. De bøger jeg har kigget i der ser rodfordærver helt anderledes ud med en tydelig overside der er brunlig og en tydelig hvid underside, de billeder jeg kan finde ligner noget der vokser omtrent som fyrre kork hat. har svampen sådan et slags tidligt liv hvor den ser helt anderledes ud?

Kommentér

Inger Pisarski
#3 postet d. 20-08-07 kl. 21:21. Emne: Grædende svampedyr?
Har du eventuelt nogle billeder som du kunne vise mig, denne her jeg fandt var ca 4-5 centimeter i diameter så den var ikke så lille endda.

De mærkelige "tårer" kommer ud af svampen hvad er det? Hvorfor gør den sådan?

Kommentér

Anne Svendsen
#4 postet d. 21-08-07 kl. 00:20. Emne: Grædende svampedyr?
Hej Inger

Her er to billeder. 1 af en ret lille (5 cm?)som næsten ingen farve har. Og 1 af en noget større (10 cm?) med de kendte farver. De græder begge to ligesom din. Jeg ved ikke hvorfor de gør de, bortset fra at de har store porehuller.

Måske kommer der en og forklarer os det.

Grædende svampedyr? (Hej Inger
Her er to billeder. 1 af en ret lille (5 cm?)som næsten ingen farve har. Og 1 af en noget)
Foto: Anne Svendsen
Kommentér

Anne Svendsen
#5 postet d. 21-08-07 kl. 00:23. Emne: Grædende svampedyr?
Og her den typiske rodfordærver.

Flere af mine vokede udover grene ligesom din. Det er ligeså meget derfor jeg synes den ligner.

VH

Anne

Grædende svampedyr? (Og her den typiske rodfordærver.
Flere af mine vokede udover grene ligesom din. Det er ligeså meget)
Foto: Anne Svendsen
Kommentér

Inger Pisarski
#6 postet d. 21-08-07 kl. 13:10. Emne: Grædende svampedyr?
Hold op hvor de ligner, det ku jo næsten være din jeg havde fotograferet, ved du hvad jeg vil holde øje med min og se om den udvikler sig det ku da være skægt!

Tak for billederne

Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 21-08-07 kl. 13:33. Emne: Grædende svampedyr?
Det er snarere Randbæltet hovporesvamp der "græder". De helt unge ser gerne sådan ud. Lugtede du til det - kraftigt syrligt?

Der er flere billeder af grædende Randbæltet i Galleriet.

Kommentér

Anne Svendsen
#8 postet d. 21-08-07 kl. 14:00. Emne: Grædende svampedyr?
Hej Margaretha. Er det min færdige svamp du mener er en randbæltet hovporesvamp?

Jeg har ikke fåt verificeret den som rodfordærver, selv om jeg har en del billeder der har mystiske faconer i forhold til det "pæne" eksemplar jeg viser.

Jeg ville ikke spilde jeres tid på det, da den vokser i Skåne.

Hvorfor græder de?

VH

Anne

Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 postet d. 21-08-07 kl. 16:27. Emne: Grædende svampedyr?
Ja, hele bundtet mener jeg er Randbæltet hovporesvamp. Rodfordærver har en skarp hatrand:

- se linket HER. Selv om den vokser i Skåne ;).

Jeg ved ikke hvorfor de græder, det er der mange poresvampe der gør, når det er fugtigt i luften.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator