Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
Hvilken svamp? (Læst 377 gange) Postet d. 11-12-14 kl. 16:47
Hat ca. 6 cm. bred, tragtformet. Nedløbende lameller. Stok 4-5 cm. høj og indbugtet på langs. Behagelig duft. De voksede knippeformet bestående af 2 styks.

Voksede på åben jord der er kraftigt overkørt af tunge maskiner. Både jord, græs, staldgødning og evt. lidt træstumper kan være involveret.

De er våde og måske af ældre dato. Er det alligevel muligt at pege på i det mindste hvilken gruppe de hører til? da de ikke virker bekendte på mig. I dag, Buskhede.

Mvh. Erik

Hvilken svamp? (Hat ca. 6 cm. bred, tragtformet. Nedløbende lameller. Stok 4-5 cm. høj og indbugtet på langs. Behage)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 881)
Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#1 Kommentar postet d. 11-12-14 kl. 18:11. Emne: Hvilken svamp?
Efter at have ligget lidt inde i varmen viser den sig at være hygrofan.

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen
#2 Kommentar postet d. 11-12-14 kl. 19:41. Emne: Hvilken svamp?
Hej Erik, en sporefældning kunne måske også placere den nærmere. Generelt kan svampe jo være ret vanskelige på denne tid af året, men det ved du jo

Vh Jette

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 11-12-14 kl. 20:23. Emne: Hvilken svamp?
Jeg kunne godt forestille mig at det er en af de knippevoksende gråblade, men det er heller ikke nogen bestemmelse! Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#4 Kommentar postet d. 11-12-14 kl. 21:08. Emne: Hvilken svamp?
Hej og tak Jette Anitha og Torbjørn,

Jeg vil så kigge lidt på gråblade og prøve at lave en sporefældning. Vender tilbage.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 11-12-14 kl. 21:28. Emne: Hvilken svamp?
Hej Erik

Det er ikke for at være lyseslukker, men jeg tror ikke det mycelium orker mere i år, men det vil give god mening næste år, så vi kan få en friske lugt og smagsoplevelse, jeg synes også at hatten er noget olivenbrun, det har jeg ikke set der før, men vil tilskrive det alderen af materialet - håber det er ok!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#6 Kommentar postet d. 11-12-14 kl. 22:44. Emne: Hvilken svamp?
Det er helt i orden Torbjørn. Jeg forventer ikke nødvendigvis bestemmelse i år. Farven på første billede var da den var våd. Nu ser den sådan her ud.

Mvh. Erik

Hvilken svamp? (Det er helt i orden Torbjørn. Jeg forventer ikke nødvendigvis bestemmelse i år. Farven på første bil)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 860)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 11-12-14 kl. 22:48. Emne: Hvilken svamp?
Har du noget bud på lugt og smag, og mon kødet skifter farve ved håndtering eller gennemskæring?

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#8 Kommentar postet d. 22-12-14 kl. 01:18. Emne: Hvilken svamp?
Der kom ingen sporer ud, så næste år må den genfindes.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Frank Desting
#9 Kommentar postet d. 22-12-14 kl. 02:10. Emne: Hvilken svamp?
Eller prøv atlas, der sidder de ''hårde drenge''

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator